Iranian Agriculture News Agency

یک بیماری محل اختلاف شده است

دعوای سیاسی در میدان سلامت

سخنگوی کمیسیون بهداشت: نظام سلامت از واکسن اچ.پی.وی حمایت می‌کند

ایانا_ گروه اجتماعی| سال‌ها پیش وقتی موضوع اچ.آی.وی یا همان ایدز، بیماری کراوات زده قرن بیستم مطرح شد، برخی در داخل کشور با طرح بحث‌هایی از قبیل «حیا» یا موضوعاتی نظیر آن، بر این اعتقاد بودند که نباید درباره این بیماری و زوایای آن با مردم صحبت کرد. این اعتقاد چنان در کشور شیوع پیدا کرده بود که صحبت از ایدز نوعی تابو شده بود. بعدها با آموزش و اطلاع‌رسانی این آگاهی در شهروندان به وجود آمد که چطور می‌توان با آن مقابله کرد وشیوه‌های پیشگیرانه تدارک دید. اچ‌.‌پی.وی یا همان زگیل تناسلی، بیماری‌ای مقاربتی است که این روز‌ها مطابق آنچه در گفت و شنودها، نمود دارد، صحبت از واکسن آن بیش‌‌تر جنبه سیاسی پیدا کرده است. همزمان با تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید این واکسن در کشور و حمایت وزارت بهداشت از آن‌ها، برخی رسانه‌ها طرح این موضوع را یک «پروژه نفوذ» و «بحث انحرافی» عنوان کردند. کبری خزعلی، رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، وزارت بهداشت را به «بی‌صداقتی» و «اجرای پنهانی سند آموزشی 2030» متهم کرده است و می‌گوید: «این روند به جایی منجر می‌شود که در ذهنیت جامعه همه افراد را به صورت انسان‌های فاسد ببینیم.»

دعوای سیاسی در میدان سلامت

اما هر چه که بود، کمی دیر به نظر می‌رسید. آمارهای ابتلا به ایدز نشان می‌داد و می‌دهد که آن کم‌کاری چه مخاطراتی برای حوزه سلامت کشور به وجود آورده و چه هزینه‌هایی را بر نظام بودجه سلامت تحمیل کرده است اما گویا دوباره یک بیماری جنسی دیگر دارد به سرنوشت ایدز دچار می‌شود؛ بیماری‌ای به نام «اچ‌.‌پی.وی»!

اچ‌.‌پی.وی یا همان زگیل تناسلی، بیماری مقاربتی است که این روز‌ها صحبت از واکسن آن بیش‌تر جنبه سیاسی پیدا کرده است. همزمان با تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید این واکسن در کشور و حمایت وزارت بهداشت از آن‌ها، برخی رسانه‌ها طرح این موضوع را یک «پروژه نفوذ» و «بحث انحرافی» عنوان کردند. کبری خزعلی، رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، هم وزارت بهداشت را به «عدم صداقت» و «اجرای پنهانی سند آموزشی 2030» متهم کرده است و می‌گوید: «این روند به جایی منجر می شود که در ذهنیت جامعه همه افراد را به صورت انسانهای فاسد ببینیم.»

احمد همتی، نماینده مجلس، درباره این موضوع به گروه اجتماعی خبرگزاری ایانا گفت: «برخی از اوضاع جهان خبر ندارند و به اسم شرع و دین حتی با واکسن‌هایی که برای سال‌ها در کشور تزریق شده و مانع گسترش بیماری‌های عفونی خطرناک شده است هم مخالفت می‌کنند.»

 سخنگوی کمیسیون بهداشت با اظهار تاسف برای کسانی که خود را «تافته‌ای جدا بافته از جهان می‌دانند» گفت: «شنیده بودیم که در زمان امیرکبیر یک مشت بی‌سواد با تزریق واکسن آبله مخالفت کردند و امیرکبیر را به گریه انداختند اما چنین رفتاری در این دوره عجیب است. من به این افراد توصیه می‌کنم که با علوم جدید آشنا شوند و کاری نکنند که جهان ما را ریشخند کند.»

همتی با بیان اینکه تاکنون کمیسیون بهداشت نامه‌ای از سوی پزشکان در اعتراض به تزریق واکسن اچ.پی.وی دریافت نکرده است، گفت: «تنظیم سیاست‌های کلی نظام سلامت طبق فرموده مقام معظم رهبری با وزارت بهداشت است. ما مراکز علمی و سازمان پزشکی داریم که درباره این مسائل تصمیم می‌گیرند.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید