Iranian Agriculture News Agency

اصغری:

با اهلیت سنجی تولید تراکتور از نیاز کشور بیشتر است/ بخشی از تراکتورهای تولیدی صادر میشود

سامانه ثبت نام خرید تراکتور بر اساس پهنه بندی اراضی

سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت:با اهلیت سنجی تولید تراکتور از نیاز کشور بیشتر است، در حال حاضر ما 21 هزار دستگاه تراکتور نیاز داریم که تراکتورسازی 30 هزار دستگاه تولید می‌کند.

با اهلیت سنجی تولید تراکتور از نیاز کشور بیشتر است/ بخشی از تراکتورهای تولیدی صادر میشود

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین اصغری سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در برنامه میز اقتصادی با موضوع «چالش‌های تولید و توزیع تراکتور» شبکه خبر، گفت: وضعیت تولید تراکتور در کشور توسط شرکت تراکتورسازی حدود 30هزار دستگاه در کشور است و نیاز واقعی کشور از نظر ما با توجه به فعالیت های توسعه‌حدود 21هزار دستگاه تراکتور است.

وی تصریح کرد: آنچه که بیشتر از تولید بوده تقاضای موجود در بازار است؛ مرکز مکانیزاسیون کشور اعتبارات سالیانه را براساس توانمدی و ظرفیت استان ها در نظر میگرد و آن را به استان ها ابلاغ میکند؛ در حقیقت کشاورزان ما برای دریافت تراکتور به مراکز خدمات و جهاد کشاورزی استان ها مراجعه میکنند.

اصغری تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور به توسعه مکانیزاسیون از سال 1392 خط اعتباری برای این موضوع راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون دریافت تسهیلات برای خرید ادوات مختلف کشاورزی و تراکتور به کشاورزان در دستور کار قرارگرفته است.

به گفته سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، در سال 94 نیز 10 هزار و 900 تراکتور و در سال 95 نیز این عدد به 13 هزار و 300  از محل این خط اعتباری به کشاورزان تحویل داده شد.

وی یادآور شد: در سال 99 بالغ‌بر 22 هزار و 200 عدد انواع تراکتور به کشاورزی تحویل‌شده است؛ میزان تحویل انواع تراکتور در سال گذشته 21 هزار و 200 دستگاه از طریق خرید اعتباری مکانیزاسیون به کشاورزان بوده است.

اصغری تصریح کرد: تولید تراکتور از تقاضا بیشتر نیست بلکه نیاز کمتر از تولید است، در حال حاضر ما 21 هزار دستگاه تراکتور نیاز داریم که تراکتورسازی 30 هزار دستگاه تولید می‌کند و سال گذشته 22 هزار دستگاه توزیع‌شده و مابقی آن نیز احتمالاً در چرخه صادرات قرارگرفته و بازار صادراتی خوبی نیز برای آن وجود دارد.

وی بااشاره به ارتقای شاخص مکانیزاسیون و نظارت بر کیفیت ماشین آلات از وظایف مرکز توسعه مکانیزاسیون تعریف شده است، تصریح کرد: تا پایان سال 98 هیچ صفی برای دریافت تراکتور وجود نداشت و پس از آن تبدیل به کالایی سرمایه ای شد و تقاضا برای آن افزایش یافت.

اصغری گفت: در تعامل وزیر وقت جهاد کشاورزی و شرکت تراکتورسازی بتوانیم تا میزان تولید را با میزان تقاضا را هماهنگ کنیم تعیین برش شهرستانی تعداد تراکتور در نظر گرفته شد و ورود مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به درخواست شرکت تراکتورسازی برای مدیریت بازار انجام شد.

به گفته سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، همه کسانی که در صف دریافت تراکتور هستند اهلیت دریافت آن را ندارند و باید این موضوع بررسی شود.

فروش بالغ بر 10هزار تراکتور خارج از خط اعتباری

اصغری با بیان اینکه سال گذشته 21هزار و 200تراکتور توسط شرکت تراکتورسازی عرضه شده است، یادآور شد:  از این میزان 10هزار 650تراکتور بدون دریافت تسهیلات و خارج از خط اعتباری خریداری شده است.

وی گفت: 50درصد فروش تراکتور خارج از خط اعتباری بوده است.

سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی یادآور شد: قطعا باید برای تامین منابع اعتباری کشاورزانی که توانایی نقدی ندارند فکری شود و در این راستا حسب دستور وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری بانک کشاورزی در نیمه دوم سال با تامین مالی از طرف بانک کشاورزی، تراکتور به کشاورزان در صف اختصاص خواهد یافت.

اصغری گفت: شفاف سازی به عنوان یک سیاست پیگیری می شود و درثبت نام جدید  به صورت سیستمی خواهد بود که افراد با دریافت کد رهگیری به ترتیب نوبت تراکتور دریافت میکنند  و برای این مظور  مکاتابات زیادی در دو هفته گذشته در این زمینه انجام شده است.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از متقاضیانی دریافت تراکتور در سال های گذشته تراکتور دریافت کرده اند و به دلیل استفاده از سهمیه دیگر مشمول دریافت تراکتور نخواهند شد؛ این سامانه تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی زیر مجموعه سامانه پهنه بندی ( سامانه جمع)، پذیرش کننده ثبت نام کشاورزان است و در مهرماه به کشاورزان معرفی میشود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید