Iranian Agriculture News Agency

ساداتی‌نژاد:

حمایت از کشاورزان کشور در اجرای الگوی کشت / شرکت های دانش بنیان در اجرای طرح های نوآورانه کمک کننده

وزیر جهاد کشاورزی از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت تسهیلاتی، اعتباری و ترویجی از کشاورزان کل کشورو استان اصفهان در اجرای الگوی کشت و رفتن به سمت کشت گیاهان کم آب بر خبر داد.

حمایت از کشاورزان کشور در اجرای الگوی کشت / شرکت های دانش بنیان در اجرای طرح های نوآورانه کمک کننده

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد در سفر استانی هیات دولت به استان اصفهان که مصادف با پنجمین روز هفته جهاد کشاورزی است، در حاشیه ملاقات مردمی شهرستان آران و بیدگل به خبرنگاران گفت: استان اصفهان استان صنعتی، قطب تمدن فرهنگی ایران اسلامی و یکی از قطب های تولید غذا در کشور است، به طوری که کشاورزان و دامداران استان اصفهان ظرفیت های بسیار خوبی را هم در داخل استان ایجاد کرده اند و هم منشاء تحولاتی در حوزه کشاورزی سایر استان های کشور هستند. 

وی با بیان این که در این سفر نگاه ویژه ای به حوزه کشاورزی استان اصفهان شده است، افزود: با توجه به مسائل و مشکلات منابع آبی که در شرق و غرب اصفهان و مناطق کویری آن وجود دارد، تلاش کرده ایم تا بتوانیم به سمت توسعه گلخانه ها، کشت گیاهان دارویی و کشت محصولات کم آب بر حرکت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که الگوی کشت را قبل از شهریور ماه برای کشور براساس شرایط جدید ابلاغ خواهیم کرد، گفت: بر این اساس تلاش شده است که نگاه ویژه ای به کشاورزی و حوزه توسعه دامداری و دامپروری در استان اصفهان شود که در این راستا حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار در این بخش برای استان دیده شده است.

به گفته وی، این اعتبار به تفکیک در بخش های مختلف از جمله حوزه دامداری و دامپروری اصفهان به عنوان یکی از قطب های تولید گوشت و شیر کشور، در حوزه باغداری و بهسازی باغات که در غرب اصفهان به آن نیازمندیم، در حوزه آبیاری های نوین، انتقال آب با لوله یا استخرهای ذخیره آب و بخش توسعه گلخانه ها در شرق اصفهان با توجه به شرایط کمبود آبی که در آن منطقه وجود دارد، اختصاص خواهد یافت. 

صیانت از آبخوان ها با حمایت از آبخیزداری در اصفهان

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: همچنین در راستای صیانت از آبخوان ها، حمایت از آبخیزداری و آبخوانداری در استان اصفهان مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که تلاش شده است که وجوهات مختلف حوزه کشاورزی بتواند در این سفر مورد حمایت قرار گیرد، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم با این روش شرایط مطلوب تری را برای کشاورزی استان پیش ببریم.

حمایت از کشاورزان کشور در اجرای الگوی کشت

وزیر جهاد کشاورزی از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از کشاورزان کل کشورو استان اصفهان در اجرای الگوی کشت و رفتن به سمت کاشت گیاهان کم آب بر خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل در زمینه های تسهیلاتی، اعتباری و ترویجی برای اجرای این طرح از کشاورزان حمایت می کند تا آنها بتوانند به سمت تغییر الگوی کشت پیش روند. 

وی با تاکید بر رشد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی، اذعان کرد: اولین آیین نامه دولت در سال 1401 در زمینه دانش بنیان در 19 ماده مربوط به وزارت جهادکشاورزی بود و در این راستا این وزارتخانه متعهد شده است تا پایان سال، 20 درصد شرکت های دانش بنیان را با کمک معاونت علم و فناوری به سمت دانش بنیان های کشاورزی ببرد.

استقبال از طرح های نوآورانه در تامین بذر و نهاده های کشاورزی

ساداتی نژاد با بیان این که اولویت اصلی ما در زمینه تامین بذر و نهاده های فناورانه کشاورزی است، گفت: در این راستا از همه شرکت های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی دعوت می کنیم تا در زمینه فناوری و نهاده های فناورانه کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند و از هرگونه ایده و یا طرح جدید و نوآورانه در زمینه تولید فناوری نهاده های کشاورزی استقبال می کنیم و تلاشمان این است که امسال بتوانیم به رشد و ارتقای خوبی در تولیدات بخش کشاورزی از طریق فناوری دست یابیم.

افزایش 30 درصدی تولید غلات پایه با اجرای کشت قراردادی

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: در زمینه کشاورزی قراردادی نیز امسال براساس فرمایش مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخلی، تولید قراردادی را براساس تجربه سال گذشته که در سطح 250 هزار هکتار در اراضی گندم انجام شد، به کل اراضی گندم کشور تسری خواهیم داد.

وی افزود: در این مسیر نهاده های کشاورزی مثل بیمه، کود و سم را تامین و در پایان فصل با کشاورزان تصفیه حساب می کنیم تا کشاورز فقط تمرکزش روی کشت باشد و پیش بینی ما این است که بدین وسیله 30 درصد تولید غلات پایه در کشور افزایش یابد.

گفتنی است؛ وزیر جهاد کشاورزی پس از حضور در شهرستان آران و بیدگل در محل فرمانداری با جمعی از مردم آران و بیدگل دیدار و گفتگو کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید