Iranian Agriculture News Agency

پاپی زاده مطرح کرد:

توسعه زنجیره تولید، گردشگری و صنایع دستی در مناطق عشایری در سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان امور عشایر ایران توسعه زنجیره تولید، گردشگری، صنایع دستی و توجه به مسائل فرهنگی و فناوری در حوزه عشایر را از اولویت‌های این سازمان در سال جدید عنوان کرد.

توسعه زنجیره تولید، گردشگری و صنایع دستی در مناطق عشایری در سال ۱۴۰۱

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان امور عشایر ایران، عباس پاپی‌زاده در دیدار نوروزی با مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان امور عشایر، آغاز قرن پانزدهم و سال جدید را به جامعه غیور، زحمتکش و تولید کننده عشایری کشور تبریک گفت و با قدردانی از زحمات کارکنان این سازمان در خدمات‌رسانی به جامعه عشایری گفت: خوشبختانه با تلاش‌های خالصانه همکاران و حمایت‌های ویژه وزیر جهاد کشاورزی خدمات قابل قبولی در سال ۱۴۰۰ به جامعه عشایری ارائه شده است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن توزیع نهاده دامی بیشتری در مناطق عشایری انجام شد که اثرات خوبی داشت و با وجود مشکلات ناشی از خشکسالی توانستیم بخشی از نیازهای عشایر را برطرف کنیم.

پاپی‌زاده با بیان اینکه با همکاری خوبی که بین دولت و مجلس اتفاق افتاد بودجه امسال نسبت به سال‌های قبل متفاوت خواهد بود، افزود: در سال ۱۴۰۱ در بخش تامین زیرساخت‌های اولیه بخش عشایری مانند تامین راه و آب شرب گام‌های بلندی برداشته خواهد شد که نقطه عطفی در تاریخ خدمات‌رسانی به عشایر کشور خواهد بود.

وی گفت: به دلیل گستردگی محرومیت در مناطق عشایری، بودجه‌ای که اختصاص می‌یابد شاید ایده‌آل نباشد اما در حد توان تلاش می‌کنیم مشکلات عشایر را به حداقل برسانیم و امیدوارم در سال ۱۴۰۱ کار ارزشمند و خوبی را در بخش عشایری کشور به یادگار بگذاریم.

نامگذاری امسال فرصتی برای نیل به اهداف حوزه عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین"، اظهار داشت: بخش اصلی فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع تولید و تکیه بر تولید دانش‌بنیان به‌خصوص تولید بخش کشاورزی بود که خوشبختانه در برنامه‌های تقدیمی مقام عالی وزارت هم همین محورها مورد تاکید جدی قرار گرفته که فرصت خوبی برای ما است تا با قدرت و حمایت بیشتری بتوانیم به اهدافی که برای بخش مولد عشایری ترسیم کرده‌ایم، برسیم.

پاپی‌زاده گفت: ما سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و نظارت را انجام می‌دهیم و بخش خصوصی در حوزه اجرا و پیشبرد برنامه‌ها به ما کمک می‌کند.

تبیین اولویت‌های سازمان امور عشایر ایران در ۱۴۰۱

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که باید در سال ۱۴۰۱ روی چند موضوع به صورت ویژه کار کنیم، اظهار داشت: تاکید ما در سال ۱۴۰۱ بر روی زنجیره تولید و حلقه‌های آن قبل از تولید و تامین و کیفی‌سازی نهاده‌های دامی، حین تولید و بعد از تولید و بازاریابی داخلی و خارجی و فروش محصولات عشایر است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که امسال باید مورد توجه قرار دهیم گردشگری و صنایع دستی عشایر است که ظرفیت‌های بسیار خوبی هستند اما تاکنون از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

پاپی‌زاده با بیان این که یکی دیگر از موضوعاتی که باید در سال جدید مورد توجه قرار گیرد پتانسیل‌های فرهنگی جامعه عشایری است، خاطرنشان کرد: ما یک بانک اطلاعات غنی در حوزه روستایی و عشایری داریم که اگر اینها را ثبت و ضبط نکنیم شاید در آینده از بین برود و واژه‌ها و فرهنگ بیگانه بر ما حاکم شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: مقام معظم رهبری همواره بر تقویت خرده‌ فرهنگ‌ها تاکید می‌کنند و امیدوارم امسال بتوانیم زمینه لازم را برای ثبت و ضبط و مستندسازی فرهنگی اندوخته تاریخی کشور در حوزه عشایر قبل از اینکه از بین بروند فراهم کنیم.

وی توجه به فناوری را از اولویت‌های دیگر سازمان در سال جاری عنوان کرد و گفت: با بسترسازی مناسب در حوزه فناوری می‌توانیم خدماتی که به عشایر می‌دهیم را با نیروی انسانی و هزینه کمتر اما با کیفیت بهتری ارائه دهیم.

استفاده از ظرفیت نوروز برای معرفی توانمندی‌های عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به سیاه‌چادرهای برپا شده در ورودی شهرهای کشور در ایام نوروز، گفت: امسال موضوع گردشگری نوروزی عشایر را نظام‌مندتر از سال‌های گذشته انجام دادیم و زحمات زیاد و کارهای خوبی انجام شد که تلنگری است مبنی بر اینکه بخش عشایری کشور ظرفیت عظیمی برای جذب گردشگر دارد.

وی با اشاره به بازدید خود از برخی از نوروزگاه‌های عشایری در ایام نوروز، گفت: بسیاری از مسافران به دلیل اینکه در چادرهای برپا شده توسط عشایر احساس امنیت می‌کردند، شب را در اطراف این چادرها اتراق می‌کردند وبا توجه به استقبال گسترده میهمانان نوروزی از نوروزگاه‌های عشایری می‌توان در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی را انجام داد و از این ظرفیت برای معرفی توانمندی‌های تولیدی و فرهنگی عشایر به مردم استفاده کرد.

پاپی‌زاده با اشاره به استخدام‌های جدید در سازمان امور عشایر گفت: امسال حدود ۳۰ درصد افزایش نیرو داریم و باید با استفاده از این ظرفیت رویکردمان را به سمت کارها و فعالیت‌های جدید سوق دهیم تا بتوانیم زندگی و معیشت عشایر را متناسب با نیازها و ظرفیت‌های روز ارتقا دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید