Iranian Agriculture News Agency

مویدی مطرح کرد:

افزایش راندمان تولید با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی

معاون ترویج و آموزش کشاورزی گفت: در جایی که نفوذ دانش را داشته باشیم تولید بالاتری را شاهد هستیم.

افزایش راندمان تولید با نفوذ دانش به مزارع کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، علی اکبر مویدی معاون ترویج و آموزش کشاورزی و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، با شرکت در راهپیمایی 22بهمن و حضور در شبکه ملی برکت ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بهره بردار در کشور حضور دارند که ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می کنند و وجود تحقیقات و اطلاعات حوزه کشاورزی حرف اول را در تولید می زند.

 وی با بیان اینکه بسیاری از بهره برداران زمانی که به سمت دانش حرکت کردند توانستند از آب و خاک به نحو بهتری استفاده کنند؛ افزود: کشاورزان و تولیدکنندگان نمونه، تولیدشان در شرایط آب و هوایی مشابه ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سایر بهره برداران است.

 به گفته مویدی، میزان سواد کشاورزان نمونه که به صورت ملی و استانی انتخاب می شوند بالاتر از سایر بهره برداران بوده و همچنین میانگین سنی آنان نیز کمتر از میانگین سنی بهره برداران بخش کشاورزی است.

معاون ترویج و آموزش کشاورزی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشاورزان نمونه ارتباط بیشتری با مراکز علمی دارند و از دانش بیشتری در حوزه کشاورزی برخوردار هستند.

وی با اشاره به وجود 1500هیات علمی در بخش کشاورزی، یادآور شد: در جایی که نفوذ دانش را داشته باشیم تولید بالاتری را شاهد هستیم.

معاون ترویج و آموزش کشاورزی با اشاره به برنامه‌ریزی های انجام شده برای برقراری عدالت آموزشی در سطح بهره برداران، افزود: شبکه آموزشی برکت برای افزایش دانش کشاورزی بهره برداران، برگزاری دوره های آموزشی رایگان را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به طرح یاوران تولید و افزایش حضور محققان در عرصه، تصریح کرد: در قالب بندی این طرح هماهنگ شده تا در هر استان محققین در عرصه کشاورزی حضور پیدا کنند و مستقیماً با ارائه راه حل به کشاورزان، یافته های خود را به آنها منتقل کنند.

مویدی با اشاره به ایجاد فرصت مطالعاتی 6 ماهه تا یک ساله برای حضور محققان در عرصه های کشاورزی، گفت: این طرح در جهت افزایش تولید و انتقال یافته ها به کشاورزان انجام می شود.

وی از جمله برنامه‌های سال آینده این موسسه را ارتباط بیشتر محققین و کشاورزان عنوان کرد و افزود: ترویج به معنای تبادل و تسهیل‌کننده دانش بین کشاورزان است ؛ گسترش شبکه‌های مجازی و راه اندازی شبکه تلویزیونی اینترنتی در دستور کار است که زیرساخت‌های آن آماده شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید