Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی مهاباد:

کشت ۴ هکتار گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مهاباد

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در سطح ۴ هکتار از مزارع منطقه مکریان شرقی این شهرستان کشت شد.

کشت ۴ هکتار گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مهاباد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر ایمانیان اظهار کرد: مراحل آماده سازی برای کشت ۱۱ هکتار دیگر از مزارع دیم این شهرستان نیز انجام شده و به زودی این سطح از مزارع هم به زیر کشت این نوع گیاه روغنی خواهد رفت. 

وی با بیان اینکه گیاه کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم شهرستان برخوردار است، ادامه داد: با کشت این بذر در مزارع و با توجه به میانگین نرمال بارندگی منطقه پیش‌بینی می شود میانگین برداشت این محصول ۸۰۰ تا هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در سطح هر هکتار باشد.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد افزود: کاملینا از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری ها از مقاومت قابل توجهی برخوردارست.

ایمانیان با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

وی قیمت خرید تضمینی این محصول را ۱۶۵ هزار ریال اعلام کرد و گفت:  قیمت بذر کاملینا رقم سهیل جهت کشت هم ۳۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده است که برای کشت هر هکتار هفت تا ۱۰ کیلوگرم بذر مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل برداشت حدود هزار کیلوگرم این رقم در هکتار، درآمدی مناسبی برای کشاورزان به همراه دارد که در صورت امکان آبیاری تکمیلی در مرحله تشکیل دانه در عملکردهای بالاتر هم قابل برداشت است.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد یادآور شد: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کودها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا بوده و این مدیریت از کشاورزانی که اقدام به کشت این نوع گیاه کنند حمایت لازم  راانجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: با توجه به جدید بودن کشت این محصول در منطقه توصیه می شود که کاملا با هماهنگی و نظارت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی تمام مراحل کشت، داشت و برداشت این محصول انجام گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید