Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی :

ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی قرنطینه ای جهت پیشگیری با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: رعایت توصیه های بهداشتی قرنطینه ای جهت پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امری ضروریست و هرگونه تلفات غیر عادی طیور بلافاصله باید به شبکه های دامپزشکی گزارش داده شود.

ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی قرنطینه ای جهت پیشگیری با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، امید خلیل زاده ، اظهار کرد:  رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی را فعالان حوزه طیور استان جدی گرفته و هرگونه تلفات غیر عادی طیور را بلافاصله به شبکه های دامپزشکی گزارش دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی توسط فعالان حوزه طیور استان از مهمترین راهکارها جهت  پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

خلیل زاده گفت: لازم است مرغداران، بدون هیچ قید و شرطی تمامی دستورالعمل های بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی از جمله موارد زیر را رعایت و اجرایی کنند.

این مسئول ادامه داد: به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری نمایید و در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد و ریخت و پاش دان و رها سازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی تصریح کرد: از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی و اصول قرنطینه ای تردد انجام شود و تعویض کفش و لباس استفاده و از دوش در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان) ضروری است.

خلیل زاده ادامه داد:  حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارید و در هنگام ورود به سالن شستن دستها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی کننده ضروریست. رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت تر است بطوریکه از آلوده نبودن کلیه وسایل، مواد ، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنید.

وی با بیان اینکه  از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه پاک جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت‌های بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام شود، گفت: خودرو حمل تخم مرغ، کارتن تخم مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی قرار گیرد و در واحدهای تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی به گونه ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همچنین باید کلیه رفت و آمدهای افراد به واحد را ثبت و ضبط کنید، گفت:  از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ کنید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند و از ورود پرنده جدید به واحد (بویژه در مزارع مرغ مادر) خودداری کنید.

 وی تصریح کرد: در صورتی که یک واحد مرغداری دچار تلفات و یا افت تولید و خسارات شود اولین اقدام مهم که بایستی انجام دهد اطلاع به دامپزشکی شهرستان مربوطه است چرا که بازرسان دامپزشکی جهت کنترل بیماری اقدام می نمایند و تلاش می کنند از سرایت بیماری به واحدهای دیگر جلوگیری بعمل می آورند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید