Iranian Agriculture News Agency

‌چرای دام بیش از ۲ برابر ظرفیت مراتع  آذربایجان غربی

۲۴۶۰ هکتار از عرصه های ملی استان از متصرفان خلع ید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: بیش از هفت میلیون واحد دامی از مراتع و اراضی ملی استان استفاده می کنند که ۲.۲ برابر ظرفیت این عرصه های طبیعی است.

‌چرای دام بیش از ۲ برابر ظرفیت مراتع  آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، هادی قاسمی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بیش از هفت میلیون واحد دامی از مراتع و اراضی ملی استان استفاده می کنند که ۲.۲ برابر ظرفیت این منابع طبیعی است در حالی که ظرفیت مراتع و اراضی ملی در استان برای چرای دام، حدود ۳.۲ میلیون واحد دامی است.

قاسمی با تاکید بر اینکه اگر بحران چرای بی رویه دام که بیش از ظرفیت مراتع است مدیریت نشود، در سالهای آینده با مشکلات اساسی مواجه خواهیم بود، افزود: یکی از طرح ها در این زمینه اخذ عوارض چرا است که سهم استان ۲میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان است که ۵۰ درصد این رقم شامل ۱.۵ میلیارد تومان را محقق کرده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی  استفاده از ظرفیت های گردشگری طبیعی، زنبورداری و سایر شغل های جایگزین نظیر زراعت چوب، احیای رویشگاه های گیاهان دارویی، را از جمله اقدامات برای  همراهی بهره برداران به منظور صیانت از مراتع استان عنوان کرد.

قاسمی  با بیان اینکه در زمینه خلع ید عرصه های ملی استان در ۷ ماهه گذشته سالجاری یک هزار و ۲۵۸ فقره پرونده تخلف تشکیل شده است، افزود: از این تعداد پرونده دو هزار و ۴۶۲ هکتار عرصه ملی منابع طبیعی خلع ید شده است.

وی از تشکیل دو هزار و ۸۳۲ فقره پرونده طی مدت زمان جاری در زمینه رفع تصرف عرصه های ملی در استان نیز خبر داد و گفت: در این زمینه نیز سه هزار و ۹۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان رفع تصرف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی با بیان اینکه همچنین ۱۰۰ درصد مراتع آذربایجان غربی شناسنامه دار و دامداران مجاز به استفاده از این مراتع نیز مشخص شده اند، عنوان کرد: یکی از برنامه های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان اجرای طرح های مرتعداری تلفیقی با هدف ایجاد فشار کمتر به اراضی ملی است که سهم استان در این حوزه طی سال جاری، ۳۷۰ هزار هکتار بوده که ۲۷۰ هزار هکتار آن، تحقق یافته است.

قاسمی همچنین از هدف گذاری برای تحویل مدیریت مرتع به مرتعداران در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی خبر داد و بیان کرد: در صدد هستیم که این رقم را تا پایان سال جاری محقق کنیم.

قاسمی اضافه کرد: این استان ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۰۱ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که این آمار بیانگر آن است که عرصه های طبیعی استان به ۲ میلیون و ۷۶۹ هزار هکتار می رسد.

وی با اشاره به برنامه ریزی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی در خصوص شناسایی ذخیره گاه های جنگلی اظهار کرد: تاکنون ۳۰ هزار هکتار در این حوزه شناسایی شده که مدیریت، نگهداری و حفاظت می شود.

آذربایجان غربی از جمله استان های غنی در حوزه منابع طبیعی است و بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار معادل ۲۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع عرصه ملی در این استان وجود دارد.

وی در زمینه زراعت چوب در استان گفت: استان ظرفیت بالایی در زمینه زراعت چوب دارد، دو شهرستان میاندوآب و خوی قطب صنوبر کشور هستند که در این زمینه سهم استان ۶۰۰ هکتار بود که  تا کنون ۶۳۶.۵ هکتار محقق شده است.

قاسمی شناسایی ذخیره گاه های مرتعی را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد و گفت: امسال نسبت به شناسایی ۱۶۷ هزار و ۷۳۰هکتار ذخیره گاه مرتعی اقدام کرده ایم که گام اساسی در راستای افزایش سرانه فضای سبز استان است که هم اکنون کمتر از میانگین کشوری قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد : استان آذربایجان غربی، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار مساحت دارد و براساس آمار اعلامی از سوی سازمان امور عشایری و جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها در استان بیش از ۲۵ درصد بهره بردار وجود دارد.

وی در ادامه به احیای رویشگاه های گیاهان دارویی اشاره و عنوان کرد: سهم استان در زمینه  گیاهان دارویی ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار است که امیدواریم به این امر مهم که توسعه آن تاکید مقام عالی استان نیز هست، دست پیدا کنیم.

قاسمی عنوان کرد: آذربایجان غربی به لحاظ آب و خاک از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است برای اینکه بتوانیم سرانه فضای سبز را افزایش دهیم گام اصلی شناسایی نهالستان های جدید است که تاکنون ۱۴ نهالستان جدید شناسایی شدند.

وی به جنگل کاری مشارکتی با مشارکت مردمی در در راستای افزایش سرانه فضای سبز نیز اشاره و تصریح کرد: سهم استان در خصوص جنگل کاری ۱۰۰ هکتار بود که بیش از ۴۱۸ هکتار از این رقم تحقق یافته است.

قاسمی گفت: سهم استان در جذب همیاران طبیعت ۴ هزارو ۲۰۰ نفر بود که تاکنون نزدیک به ۹ هزار نفر همیار طبیعت جذب شده است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید