Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

آتش‌زدن بوته‌های مرتعی، تهدیدی برای عرصه‌های ملی آذربایجان‌غربی

۲۷۰ هکتار آتش سوزی مرتعی درسطح استان ثبت شده است

آتش زدن بوته های گون از مهمترین گونه های مرتعی کوهپایه ای آذربایجان غربی، بلایی است که این روزها برجان مراتع استان افتاده و در کنار خشکسالی ها می تواند عواقب وخیم و غیر قابل تصوری را برای مناطق مختلف در برداشته باشد.

آتش‌زدن بوته‌های مرتعی، تهدیدی برای عرصه‌های ملی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،تش زدن گون ها در مراتع، بیش از ۲ میلیون هکتار از اراضی مرتعی و کوهستانی آذربایجان غربی را تهدید می کند.

قطع و سوزاندن گون منع قانونی دارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در این زمینه گفت: گون ها گونه هایی هستند که قطع آنها ممنوعیت دارد.

هادی قاسمی با بیان اینکه گون تا ۱۰ برابر حجم خود قادراست آب جذب کند، ادامه داد: این گیاه تا ۲۰ برابر از فرسایش خاک جلوگیری می کند و گونه ای ارزشمند است.

براساس اظهارات قاسمی گون ریشه هایی عمیق دارد و مانند آرماتور به هم تنیده اند که نقش مهمی در جلوگیری از رسوب گذاری دارد.

وی با اشاره به علل تخریب اراضی ملی توسط برخی از سودجویان گفت: برخی افراد برای واگذاری اراضی ملی به آنان مراجعه می کنند و وقتی با مخالفت منابع طبیعی به علت محدودیت های واگذاری مواجه می شوند، با تطمیع چوپانان کوهها را آتش می زنند و وقتی کارشناسان منابع طبیعی به محل مراجعه می کنند، با عرصه های وسیعی از مراتع سوخته مواجه می شوند.

قاسمی با بیان اینکه دمای احتراق گون بالاست، ادامه داد: مشاهده نشده چوپانان به صورت گسترده از گون ها برای استفاده شخصی بهره برداری کنند.

۲۷۰ هکتار آتش سوزی مرتعی در آذربایجان غربی ثبت شده است

مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال ۲۷۰ هکتار از مراتع استان دچار آتش سوزی شده است، افزود: این میزان در قالب ۲۵ فقره بوده و ۳۱ پرونده برای این موضوع تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: کاهش بارندگی ها دلیلی دیگر برافزایش آتش سوزی‌هاست چرا که به خاطر خشکسالی در مراتع احتمال آتش سوزی‌ها نیز رو به رشد گذاشته است.

بنا به گفته قاسمی امسال در مراتع و جنگل‌های شهرستانهای سردشت، ارومیه، شاهین‌دژ و پیرانشهر آتش سوزی هایی رخ داده که با تلاش مسوولان استانی و یگان حفاظت این اداره کل و جوامع محلی خاموش شده اند.

طرح های آبخیزداری کم هزینه ترین راه جلوگیری از فرسایش خاکی است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی یکی از مهمترین عواقب آتش سوزی در مراتع و از بین رفتن گون ها را فرسایش خاکی بیان کرد و گفت: طرح های آبخیز داری مهمترین راهکار برای پیشگیری بوده و می تواند به ذخیره آبهای زیرزمینی نیز کمک کند.

قاسمی با بیان اینکه این روش کم هزینه و زود بازده است گفت: این روش تاج پوششی مرتعی استان را حفاظت می کند و در کنار آن کوپه کاری، حفاظت و قرق نیز کارساز است.

وی بیان کرد: هر چه قدر میزان نامهربانی با طبیعت افزایش باید طبیعت نیز عکس العمل خود را نشان می دهد.

براساس اظهارات وی تغییر اقلیم نمونه ای حاصل تعامل انسان با طبیعت است که باعث می شود تا میزان باندگی ها کاهش یابد و اثرات آن برکاهش رستنی های اراضی ملی و مرتعی میتوان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه رمه گردانی و دامهای مازاد نیز ضربه ای بر پیکر مراتع و پوشش گیاهی استان آذربایجان غربی است، افزود: این روزها ما با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه هستیم و و دام مازاد در مراتع در این خشکسالی ها فشار مضاعفی براین مناطق وارد می کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با باین اینکه ۳۵۰ منطقه بحرانی مرتعی در استان شناسایی شده است اضافه کرد: در این مناطق نمی شود قرق را اعمال کرد چرا که معیشت دامها به خطر می افتد.

آذربایجان غربی دارای ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار اراضی منابع ملی است از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی جنگلی بوده است.

از این میزان نیز یک میلیون ۴۵ هزار هکتار اراضی ملی درجه یک و بقیه اراضی مرتعی درجه ۲ هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید