Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد:

۶۰ درصد زارعین آذربایجان غربی گندمکار هستند

پیش‌بینی مبارزه با افت سن در بیش از ۲۱۰ هزار هکتاراز مزارع غلات آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : پیش بینی می شود در بیش از ۲۱۰ هزار هکتاراز مزارع غلات استان در سال زراعی جاری مبارزه با افت سن غلات انجام گیرد.

۶۰ درصد زارعین آذربایجان غربی گندمکار هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در  جلسه ستاد استانی مبارزه با سن غلات  با اشاره به اهمیت مبارزه با افت سن در مزارع وتاثیر ان درکاهش کیفیت نانوایی، اظهار کرد: از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت در استان در حدود ۴۰۰هزار هکتار زیر کشت غلات است.

کرامتی افزود: ۶۰ درصد زارعین آذربایجان غربی گندمکار هستند و بالاترین چرخه و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، اختصاص به محصول گندم دارد.

وی اضافه کرد: امسال کاهش بیش از ۲۲ درصدی بارندگی در سطح استان ،شرایط اقلیمی وافزایش دما ، پنجه زنی بدون پوشش برف واحتمال سرمازدگی محصول گندم آبی، در میزان تولید گندم استان تاثیر گزار خواهد بود و با طغیان افت سن و سایر عوامل بیماری‌زا در مزارع مواجه خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۷ دستگاه توربولاینر برای سمپاشی مزارع خریداری شد، گفت: رصد و پایش مستمر مزارع حتی در ایام عید نوروز باید انجام گیرد و ناوگان سمپاشی در سطح شهرستان‌ها باید از هم اکنون سرویس و تجهیز شود تا با شروع اولین علایم افت در مزارع مبارزه همگانی آغاز شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری با توجه به شرایط آب وهوایی، مبارزه با علف‌های هرز نیزباید در اولویت کاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار گیرد چرا که وجود علف‌های هرز در مزارع گندم باعث کاهش عملکرد و پایین آمدن کیفیت محصول می‌شود. 

وی از کشاورزان خواست تا مبارزه با علف‌های هرز در مزارع  را جدی بگیرند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید