Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت :

تحقق جهش تولید با افزایش بهره وری در بخش کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت : تحقق شعار سال در بخش کشاورزی با افزایش بهره وری و عملکرد تولید در واحد سطح محقق می‌شود.

تحقق جهش تولید با افزایش بهره وری در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی ، رسول جلیلی در جلسه هماهنگی ترویج کشاورزی استان که با حضور معاونین و مدیران ستادی سازمان در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت، با بیان این مطلب اظهار کرد : وجود فاصله معنادار بین میانگین تولید یک محصول کشاورزی توسط کشاورزان عادی با میانگین تولید همان محصول توسط کشاورزان پیشرو، نشانگر تاثیر سیستم‌های نوین و علمی در افزایش تولید است که می‌تواند به جهش تولید در این بخش بیانجامد.

جلیلی تصریح کرد: یکی از برنامه های اساسی برای جهش تولید در بخش کشاورزی این است که میزان و ضریب نفوذ دانش در عرصه های مختلف تولیدی این بخش افزایش پیدا کندکه ایجاد مزارع الگویی و نمایشی یکی از این راهکارهای عملی است .

وی ادامه داد: اگر یافته های علمی و دانشی که کشاورزان پیشرو در اختیار دارند ، یافته ها و تجربیات آنها به بهره برداران انتقال پیدا کند به یقین بخش کشاورزی با جهش تولید بسیار بالایی مواجه خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت : ضریب نفوذ مزارع الگویی بین بهره‌برداران از کلاس‌های آموزشی ترویجی بیشتر است.

جلیلی با تاکید بر اینکه بیش از ۲۵درصد سهم ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است ، خاطر نشان کرد : با اجرای طرح کاداستر، تمام اطلاعات مکانی و توصیفی اراضی کشاورزی، تعداد بهره‌برداران، نوع کشت، میزان آب و ... رصد می‌شود تا بتوانیم نقشه‌های تناسب اراضی را طوری طراحی کنیم که محصولاتی که بیشترین ارزش افزوده را دارد و کم آب بر و پر بازده است ، در استان کشت شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: توسعه پرورش آرتمیا و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس با ایجاد مزارع پرورشی الگویی و نمایشی در جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این حوزه و کاهش فشار بر اراضی کشاورزی و مراتع نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید