Iranian Agriculture News Agency

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهادکشاورزی مهاباد گفت:

دستگاه پایش بیماری قارچی اسپورتراپ در باغات سیب مهاباد نصب شد

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهادکشاورزی مهاباد گفت: دستگاه پایش بیماری قارچی اسپورتراپ برای نخستین بار در روستای اگریقاش مهاباد نصب و راه‌اندازی شد.

دستگاه پایش بیماری قارچی اسپورتراپ در باغات سیب مهاباد نصب شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، تورج شمس‌برهان اظهار کرد: این دستگاه به صورت آزمایشی و به منظور پایش بیماری‌های قارچی در مجاورت دستگاه دیتالاگر در حوزه مرکز جهادکشاورزی مکریان شرقی در روستای اگریقاش این شهرستان نصب شده است.

وی افزود: این دستگاه به طور شبانه‌روزی روشن بوده و اسپورهای بیماری را در هوا جذب می‌کند و با بررسی نوار دستگاه زیر میکروسکوپ، اسپورهای آن شمارش می‌شود و می‌تواند از آن به‌عنوان سیستم پیش‌آگاهی بیماری‌ استفاده کرد.

شمس برهان اضافه کرد: در سال‌های گذشته به خاطر شیوع بیماری لکه‌سیاه‌سیب تولیدی در این منطقه خسارت‌های زیادی به محصول سیب باغداران این منطقه وارد می‌شد و باغداران چون از زمان دقیق شیوع بیماری خبر نداشتند، گسترش و شیوع این بیماری آنان را متضرر می‌ساخت.

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهادکشاورزی مهاباد ابراز امیدواری کرد که با نصب این دستگاه و پایش مستمر قارچ عامل لکه‌سیاه درخت سیب و انطباق با داده‌های دستگاه دیتالاگر، شاهد اطلاع‌رسانی به موقع به باغداران و صدور اطلاعیه پیش‌آگاهی، قبل از بروز خسارت ظرف چند سال آینده باشیم.

شمس برهان افزود: بیماری لکه‌سیاه سیب از بیماری سرشاخه‌ها و شاخه‌ها مانند شانکرها و همچنین بیماری‌های باکتریایی و قارچی در اواخر زمستان و اوایل بهار تشدید می‌شود و این عملکرد برای بهبود و پیشگیری از این بیماری صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: برای خرید و نصب این دستگاه در مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که در صورت کسب نتیجه مطلوب و دریافت اعتبارات لازم در دیگر مناطق نیز نصب خواهد شد.

شمس برهان بیان کرد: بیماری لکه‌سیاه‌سیب یکی از بیماری های مهم درختان سیب بوده که در سالهایی که بهار مصادف با بارندگی های مستمر باشد شاهد گسترش بیماری خواهیم بود و این بیماری در سال گذشته خسارتهای زیاد کمی و کیفی به باغداران وارد نموده است که برای بهبود و پیشگیری از خسارت این بیماری این دستگاه خریداری و نصب شده است.

وی خاطر نشان کرد: سطح باغات سیب مهاباد ۱۰ هزار و ۴۵۴ هکتار است که ۶ هزار و ۴۲۸ هکتار از این سطح باغات سیب بارده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید