Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی:

زنبور براکون وتریکو گراما در 450 هکتار از مزارع گوجه فرنگی شهرستان میاندوآب رهاسازی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: در سال ۹۸ تعداد دو میلیون و صد و پنجاه هزار زنبور براکون و هزار و هشتصد گرم تخم زنبور تریکوگراما در انسکتاریوم تولید حشرات مفید میاندوآب تولید و در ۴۵۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان رهاسازی شده است.

زنبور براکون وتریکو گراما در 450 هکتار از مزارع گوجه فرنگی شهرستان میاندوآب رهاسازی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، علی دیانتی افزود: به منظور کاهش آثار سوء مصرف سموم شیمیایی و از طرفی حفظ و تولید محصول سالم، بهترین راه، استفاده از روش های مبارزات تلفیقی می باشد که تولید حشرات مفید و شکارگر جهت پارازیت کردن آفات محصولات مختلف یکی از این روش هاست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: با توجه به روند رو به رشد کشاورزی در مناطق مختلف، لزوم حفظ محصول از خسارت عوامل خسارتزا در کنار کاهش مصرف سموم از اولویتهای اجرایی این مدیریت است.

وی ادامه داد:از اینرو در راستای تولید محصولات سالم از طریق اجرای روشهای مبارزات تلفیقی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب از سال ۱۳۹۲ اقدام به تجهیز و راه اندازی یک واحد تولید حشرات مفید (انسکتاریوم) نموده است. 

دیانتی خاطر نشان کرد: در اولین سال تولید فقط یک نوع حشره زنبور براکون پرورش و در مزارع گوجه فرنگی رها سازی گردید. در ادامه با توسعه و تجهیز بیشتر انسکتاریوم پرورش تخم زنبور تریکوگراما نیز اضافه گردید. که توانایی پارازیته کردن آفات بیشتری از جمله هلیوتیس گوجه فرنگی، کرم سیب، کرم خوشه خوار انگور و کرم آلو را دارد.  

وی افزود: در صورت تامین منابع مالی، این مدیریت آمادگی پرورش سایر حشرات مفید از جمله کفشدوزک را نیز دارد. 

دیانتی اظهار کرد: زنبور براکون و تریکوگراما از طریق تخم گذاری روی لارو آفات باعث پارازیته شدن آن می شوند که این عمل در زنبور براکون با رهاسازی خود حشره و در زنبور تریکوگراما با کار گذاری تخم زنبور میسر می گردد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید