Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی:

۲۱ میلیون اصله نهال از گونه‌های جنگلی در آذربایجان غربی تولید شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال در استان، امسال ۲۱ میلیون اصله نهال از گونه‌های جنگلی در سطح نهالستان‌های دولتی و خصوصی استان تولید شده است.

۲۱ میلیون اصله نهال از گونه‌های جنگلی در آذربایجان غربی تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، میرنبی قائمی درآستانه گرامیداشت هفته منابع طبیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این خبر، افزود: در پویش کاشت یک میلیارد درخت درکشور، در مدت چهار سال سهم استان تولید کاشت ۳۳ میلیون اصله نهال است که در سال جاری ، بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ اصله نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی و ۱۶ میلیون اصله نهال نیز از سوی بخش خصوصی در آذربایجان غربی تولید شده است که نزدیک دو و نیم برابر بیشتر از برنامه ابلاغی است.

قائمی بیان کرد: در این خصوص جزو سه استان برتر کشور هستیم و تا پایان سال چهار میلیون اصله نهال در سطح استان کاشته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام « منابع طبیعی، با مشارکت مردم، برای مردم» به‌عنوان شعار محوری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال، افزود: هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری سال ۱۴۰۲ همچون سال‌های گذشته، گسترش فرهنگ حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع‌طبیعی تجدید شونده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات استان و کشور قاچاق چوب است، خاطرنشان کرد: در سال جاری در این حوزه ۲۰۹ فقره پرونده به میزان ۵۳۳ تن چوب تشکیل شد ودر همین راستا برای ۲۰۱ نفر نیز که اقدام به قطع درختان به میزان ۱۰ هزار و ۴۵۰ اصله درخت کرده بودند، پرونده تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: چهار کانون گرد و غبار فعال در استان و در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد، منطقه آق زیارت و چوپانلو در سلماس، آق داش در میاندوآب، جبل و منطقه سپورغان ارومیه از جمله این مناطق هستند.

این مسئول یادآور شد: ۷۸ هزار هکتار مطالعات شناسایی کانونهای گردو غبار در استان انجام شده و امسال هم اقدامات کنترلی ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اضافه کرد: برای کنترل کانون‌های گردو غبار حاشیه دریاچه ارومیه پیگیر اخذ اعتبارات بیشتر هستیم تا کانون‌های فعال را تثبیت کنیم و نهال‌کاری، بوته کاری، احداث بادشکن غیر زنده، در این مکان طرح ریزی شده است.

قائمی گفت: این اقدامات باعث شده تا میزان گرد و غبار کاهش یافته و میزان فرسایشی که داشتیم از ۳۸ تن در هکتار به ۹ دهم تن در هکتار کاهش یافته است.

 وی با اشاره به ضرورت حفاظت از آب و خاک و کنترل سیلاب‌ها، افزود: این استان در ردیف استان‌های برتر در تحقق عملیات‌های آبخیزداری است و به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای مطالعات آبخیزداری نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه تمامی معادن استان باید طبق قانون از منابع طبیعی مجوز دریافت کنند، یادآور شد: کل پرونده‌های که در سال جاری در این حوزه تشکیل شده ۲۵۶ پرونده به مساحت ۴۳ هزار و ۲۲۶ هکتار بوده که با ۱۱۹ پرونده به مساحت ۱۰ هزار و ۴۷ هکتار موافقت شده است.

این مسئول اضافه کرد: هزار و ۶۳۱ فقره پرونده در سال جاری در بخش تخریب و تصرف به مساحت دو هزار و ۱۶۰ هکتار در استان تشکیل شده که از این تعداد هزار و ۳۰۱ فقره پرونده رسیدگی و خلع ید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی گفت: در ۱۲۷ روستای استان بیش از ۳۳۰ هکتار زمین در اختیار بنیاد مسکن برای تامین و احداث مسکن روستایی اختصاص داده شده است و همچنین در قالب نهضت ملی مسکن ۵۰ هزار هکتار زمین در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار داده شده است.

قائمی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار همیار طبیعت در استان وجود دارد، ادامه داد: باید با فرهنگ سازی در جامعه، از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت کنیم و به نسل آینده تحویل دهیم.

قائمی خاطرنشان کرد: ۱۰۷ نفر نیروی حفاظتی در استان در امر حفاظت از منابع طبیعی و مراتع مشغول به کار هستند و اقداماتی که در ۱۱ ماه گذشته داشتند در زمینه مدیریت چرا و دام و حفاظت از اراضی ملی چشمگیر بوده است.

بیش از دو میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار سطح مراتع استان و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار سطح جنگل‌های آذربایجان غربی است.

 

خبرنگار: هومن مویدزاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید