Iranian Agriculture News Agency

بهره برداری همزمان از ۶ طرح آب و خاک در شهرستان میاندوآب آغاز شد

هم‌زمان با دهمین روز از گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پروژه احداث و بهسازی کانال عمومی و پنج طرح سیستم نوین آبیاری با حضور فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بهره برداری همزمان از ۶ طرح آب و خاک در شهرستان میاندوآب آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در میاندوآب، محمدرضا رضایی معاون استاندار و فرماندار میاندوآب در آیین آغاز بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌وخاک این شهرستان، با اشاره به اهمیت آب در تولید محصولات کشاورزی گفت: آب ارزشمندترین ماده برای تولید محصولات کشاورزی، تأمین امنیت غذایی و تداوم حیات جوامع بشری است و ازآنجایی‌که منابع آبی در طبیعت محدود است، اجرای پروژه‌ها و طرح‌هایی در راستای کاهش و مدیریت بهینه مصرف آب بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص و عملکرد دولت سیزدهم در شهرستان میاندوآب افزود: دهه فجر امسال، تعداد ۱۹۰ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در حوزه‌های کشاورزی، سلامت، خدماتی و آموزشی شهرستان میاندوآب به بهره‌برداری می‌رسد که انقلابی در توسعه اقتصادی و عمرانی شهرستان و خدمت‌رسانی به مردم شریف منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب در این مراسم گفت: امروز ۶ طرح درمجموع بااعتبار بالغ‌بر ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، شامل ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی و ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آورده شخصی در حوزه آب‌وخاک بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: فاز یک پروژه عمرانی احداث و بهسازی کانال عمومی و مشترک روستا‌های قزل‌قلعه و قلعه حسن شهرستان میاندوآب با صرف اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد ریال، از محل اعتبارات کمک بلاعوض دولتی به طول ۱۸۵ متر به بهره‌برداری رسیده است و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را با تعداد ۳۵۰ نفر بهره‌بردار، تحت پوشش قرار می‌دهد؛ مبلغ ۱۰ میلیارد ریال نیز برای اجرای فاز دوم این پروژه مصوب شده که با تخصیص اعتبار اجرا خواهد شد.

مقدم یادآور شد: با اجرای این پروژه هدر رفت آب در مسیر انتقال کاهش، علف‌های هرز، گیاهان و بوته‌های آب دوست حذف، نگهداری کانال آسان‌تر و مشکلات اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد: پنج طرح سیستم نوین آبیاری تحت‌فشار بارانی و قطره‌ای نیز درمجموع به مساحت ۱۴ هکتار، در روستا‌های جارچلو، اوچ تپه کرد، سرچنار، ابراهیم آباد و دولت آباد این شهرستان، بااعتبار بالغ‌بر ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، (شامل پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آورده شخصی) اجراشده که امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مقدم هدف از اجرای این طرح‌ها را صرف جویی در مصرف آب کشاورزی، سهولت انجام عملیات زراعی، افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با حذف پشته‌ها و نهرها، ارتقاء عملکرد در واحد سطح و افزایش درآمد کشاورزان»، برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تأمین آب یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تولید محصولات کشاورزی است و با توجه به کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر و محدودیت در منابع آبی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با مشکل کم‌آبی است.

وی ادامه داد: در همین راستا تاکنون هشت هزار و ۸۶۷ هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب، به دستگاه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که ۶ هزار و ۶۳ هکتار مربوط به آبیاری بارانی، ۵۸۷ هکتار آبیاری قطره‌ای، ۲۱۷ هکتار کم‌فشار است، همچنین دو هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز به سیستم آبیاری نوار تی تیپ مجهز شده است.

مقدم افزود: بیش از ۱۹ کیلومتر پوشش بتنی انهار سنتی و ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله اجراشده و درمجموع با اجرای این طرح‌ها حدود ۴۳ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری نیز بیش از ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میاندوآب به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است و مراحل مطالعاتی و طراحی ۵۰۰ هکتار از اراضی نیز به اتمام رسیده و در صورت تأمین اعتبار آماده اجرای طرح سیستم‌های نوین آبیاری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید