Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

ظرفیت تولید جوجه بومی در آذربایجان‌غربی به ۲۲۵ هزار قطعه می‌رسد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ظرفیت تولید سالانه استان در زمینه جوجه بومی بین ۱۲۵ تا ۲۲۵ هزار قطعه است که بنا برنیاز بازار و میزان متقاضی، تولید شده و در بازار توزیع می‌شود.

ظرفیت تولید جوجه بومی در آذربایجان‌غربی به ۲۲۵ هزار قطعه می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، پرویز بستانچی بیان کرد: به علت شیوع کرونا و کمبود اعتبار تولید، جوجه ریزی کاهش یافته بود که امسال به دلیل استقبال خوب شهروندان از فروردین ماه، تولید دوباره به‌صورت جدی و انبوه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نژاد‌های موجود از روستا‌های استان در راستای افزایش ذخایر ژنتیکی جمع‌آوری شده است و بعد از اصلاحات لازم هم‌اکنون در چرخه تولید قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی این استان تنها مرکز تولید کننده مرغ بومی آذربایجان غربی بوده که سالانه در صورت مساعد بودن بازار تقاضا، بیش از ۲۰۰ هزار قطعه جوجه بومی تولید می‌کند.

وی یادآور شد: در سایه اصلاح نژادی انجام شده وزن طیور بومی در ۱۲ هفته از ۱.۲ کیلوگرم به ۱.۷ کیلوگرم افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۲۷ نسل از این مرغ‌ها در این ایستگاه پرورش و نگهداری می‌شود و اگر روزی جمعیت دام و طیوربومی استان دچار مشکل شود، ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی نقش بسزایی در پرورش دام‌های جدید و تامین نیاز داخلی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: حمایت جدی و بیشتر دستگاه‌های مرتبط از گونه‌های نژاد‌های اصیل بومی منطقه از جمله گوسفند قزل و ماکویی، مراکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و خاویاری، نژاد گاومیش، مرغ بومی و سایر ذخایر ژنتیک دام و طیور و آبزیان در استان لازم است.

بستانچی توضیح داد: در کنار افزایش تعداد دام‌های اصیل و آمیخته و نژاد طیور با صرفه اقتصادی نباید از حفظ اندوخته‌های ژنتیکی دام و طیور بومی هم غافل شد، چون دام و طیور بومی با وضعیت آب و هوایی، شرایط اقلیمی سازگار هستند و در مقابل بیماری‌ها مقاومت زیادی دارند.

وی اضافه کرد: مصرف جیره در این نژاد‌های بومی، در مقایسه با میزان مصرف متوسط جیره در نژاد‌های دیگر، کمتر است و پرورش این مرغ‌ها هزینه‌های اولیه کمتری در مقایسه با نژاد‌های توسعه یافته، طلب می‌کند.

مرغ و جوجه بومی اغلب در خانه‌های روستایی و برای تامین نیاز روزمره روستاییان به گوشت مرغ نگهداری می‌شود بسیاری از روستاییان این نژاد‌ها را با جوجه ریزی در ایام سال در مزارع خود تولید و تکثیر و پرورش می‌دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید