Iranian Agriculture News Agency

ذخایر ژنتیکی دامی آذربایجان غربی نیازمند مراقبت و صیانت هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم حفظ نژاد‌های بومی به‌عنوان ذخایر ژنتیکی کشور، گفت: حفظ ذخایر ژنتیکی راهکاری برای مقابله با تهدید‌های پدافند غیر عامل است و نیازمند مراقبت و صیانت هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در چهارمین جلسه پدافند غیر عامل بخش کشاورزی استان با بیان این مطلب گفت: فعالیت متخصصین معاونت تولیدات دامی در زمینه اصلاح نژاد مرغ بومی در ایستگاه مرغ بومی و برنامه‌های بلند مدت برای اختصاص سهم بیشتری از بازار به این نژاد داخلی که در حال حاضر ۲۷ نسل از این مرغ‌ها در این ایستگاه پرورش و نگهداری می‌شود، درراستای تامین امنیت غذایی است.

شهبازی بیان کرد: اگر روزی جمعیت دام و طیوربومی استان دچار مشکل شود، ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی نقش بسزایی در پرورش دام‌های جدید و تامین نیاز داخلی خواهد داشت.

وی خواستار حمایت جدی و بیشتر دستگاه‌های ذی‌ربط از گونه‌های در خطر انقراض گیاهی، نژاد‌های اصیل بومی منطقه از جمله گوسفند قزل و ماکویی، مراکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و خاویاری، نژاد گاومیش، مرغ بومی و سایر ذخایر ژنتیک دام و طیور و آبزیان در استان شد.

این مسئول تاکید کرد: در کنار افزایش تعداد دام‌های اصیل و آمیخته و نژاد طیور با صرفه اقتصادی نباید از حفظ اندوخته‌های ژنتیکی دام و طیور بومی هم غافل شویم، چون دام و طیور بومی با وضعیت آب و هوایی، شرایط اقلیمی سازگار هستند و در مقابل بیماری‌ها مقاومت زیادی دارند.

شهبازی توضیح داد: در سایه اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از ورود آفات و امراض گیاهی به داخل کشور، با توجه به هم مرزی با سه کشور همسایه و ابتلای دام‌های این کشور‌ها به بیماری تب برفکی، خوشبختانه در سال گذشته با انجام سه الی چهار نوبت واکسیناسیون دامی توسط اداره کل دامپزشکی استان این بیماری کنترل و مهار شد و خسارتی به بار نداشت.

انتهای پیام