Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی؛

هشدار دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: با توجه به برودت هوا باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز و انتشار بیماری مشترک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، انجام شود.

هشدار دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، سید امید خلیل زاده بیان کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و پرندگان است که شیوع آن با شروع ناگهانی تلفات و انتشار وسیع در گله، کاهش مصرف دانه، افت شدید و ناگهانی تولید تخم مرغ و سیاه شدن تاج و ساق پای پرندگان و لرزش سر و گردن در طیور بروز می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: با توجه به راه‌های انتقال این بیماری (تماس مستقیم با ترشحات، مدفوع، منابع آبی، دان، اشیاء و تجهیزات آلوده) لازم است صاحبان طیور بومی با نگهداری پرندگان بومی در فضا‌های محصور شده، استفاده از آب و دان بهداشتی، ممانعت از تماس سگ و گربه و پرندگان وحشی با طیور بومی و متصدیان مرغداری‌های صنعتی با کنترل تردد به مرغداری‌ها، ضدعفونی اصولی، ممانعت از ورود تمام پرندگان وحشی به مرغداری‌ها و انبار دان، تهیه جوجه و نهاده به‌صورت بهداشتی از منابع مطمئن، مبارزه با جوندگان و ایجاد شرایط پرورشی مناسب از قبیل دما، رطوبت و تهویه ایده‌آل از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

خلیل زاده خاطرنشان کرد: همشهریان نیز با خرید گوشت مرغ و تخم مرغ از مراکز مجاز از شیوع و ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیشگیری کنند.

وی از عموم شهروندان درخواست کرد ضمن رعایت موارد ذکر شده در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در طیور بومی، صنعتی و پرندگان آبزی در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها و اداره کل گزارش دهند.

وی یادآور شد: برابر پایش‌های انجام شده در سطح استان تا کنون موردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید