Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی خبر داد:

فاز دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: فاز دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین با جمعیت بیش از چهار میلیون راس در استان آغاز شد.

فاز دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، سید امید خلیل زاده بیان کرد: این عملیات در جمعیت ۳۱۵ هزار راسی دام سنگین و چهار میلیون راسی در دام سبک در واحد‌های اپیدمیولوژیک در مدت دو ماه اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: این اقدام با همکاری بیش از ۱۱۰ اکیپ مایه کوبی بخش خصوصی با نظارت بخش دولتی اجرایی خواهد شد.

وی توضیح داد: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، جداسازی دام بیمار از سالم، عدم تردد به میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و پاکسازی و ضدعفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از راه‌های مهم کنترل بیماری فوق العاده مسری و پر خسارت تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه‌ای، واکسیناسیون منظم و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها ست.

خلیل زاده از دامداران خواست تا برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری، همکاری و تعامل لازم را با ادارات و اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی داشته باشند تا بتوانند امنیت ناشی از مایه‌کوبی فاز‌های قبلی را حفظ کنند.

وی گفت: جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای طرح باید خودداری شود که در این خصوص نیازمند همراهی دامداران هستیم.

 بیماری تب برفکی به‌عنوان مسری‌ترین، مهم‌ترین و پر خسارت‌ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید