Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت:

ارزش اقتصادی نهال‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی ۱۰ هزار میلیارد ریال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارزش نهال‌های تولیدی از نهالستان‌های استان در سال به ۱۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد که علاوه بر تامین نیاز باغداران استانی به سایر کشورها نیز صادر می‌شود.

ارزش اقتصادی نهال‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی ۱۰ هزار میلیارد ریال است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، خسرو شهبازی بیان کرد: سالانه ۹ میلیون اصله نهال و پایه نهال مجوز دار در آذربایجان غربی تولید و روانه بازار می‌شود که زمینه اشتغال مطلوبی برای جوانان فراهم کرده است.

شهبازی ادامه داد: ۹۳ نهالستان به مساحت ۲۵۰ هکتار در استان فعالیت داشته و ۵۰ واحد تولیدی، نهال آماده برای فروش دارند.

وی خاطرنشان کرد: دو مرکز کشت بافتی نهال نیز در استان فعالیت دارد و با توجه به اینکه فصل جابجایی نهال و صادرات آن‌هم از آذرماه آغاز شده؛ بازار هدف صادرات نیز کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان است.

شهبازی گفت: آذربایجان غربی همیشه جزو سه استان برتر کشور در تولید نهال بوده و تمامی نهال‌های گروه دانه‌دار، هسته‌دار، دانه‌ریز و دانه خشک در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: کشاورزان نهال‌های شناسنامه‌دار را با اخذ فاکتور فروش و تضمین پایه پیوندک از نهالستان‌های مجوز دار خریداری و تا پنج سال نیز شناسه و فاکتورها را نگهداری کنند.

شهبازی اضافه کرد: از خرید نهال‌های انباشت شده حتی در نهالستان‌ها به علت تنش رطوبتی و سرما باید خودداری شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه لازم است از خرید نهال از فروشندگان غیرمجاز و محل‌های عرضه فاقد مجوز خودداری شود، ادامه داد: نهالستان‌ها باید دارای گواهی بهداشتی از مدیریت حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی باشند.

وی گفت: جهاد کشاورزی با همکاری نهادهای مسئول در صدد جلوگیری از قاچاق نهال بوده و فراهم کردن شرایط فعالیت بخش خصوصی در برچسب‌زنی به نهال جزو برنامه‌های کاری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید