Iranian Agriculture News Agency

۲.۵ میلیون اصله نهال در آذربایجان‌غربی غرس شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال از گونه‌های صنوبر، سرو، سنجد، گز، قره داغ و بلوط در چهار نهالستان فعال تولید و امسال کاشته شد.

۲.۵ میلیون اصله نهال در آذربایجان‌غربی غرس شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، سید نبی قائمی در حاشیه مراسم آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان آذربایجان غربی با نام "شهریار آذربایجان" در تپه‌های بهشت‌زهرا (س) نوشین شهر ارومیه که با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولین، مقامات، دانش آموزان و بسیجیان برگزار شد، در گفت‌وگو با واحد خبر صداوسیمای مرکز استان، بیان کرد: طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت در قالب پویش مردمی نهال‌کاری کاشت نهال در استان از ۱۱ آذرماه جاری هم‌زمان با سراسر کشور در استان اجرا می‌شود و امسال در این استان از فروردین‌ماه تاکنون ۲.۵ میلیون اصله نهال کاشته شده است.

وی افزود: در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان با مشارکت بخش خصوصی بیش از بیست میلیون اصله نهال تولیدشده که سهم استان برای کاشت در سال جاری در حدود چهار میلیون اصله نهال است.

قائمی ادامه داد: تاکنون در حدود دو میلیون 500 هزار اصله در قالب زراعت چوب و واگذاری‌ها و توسعه فضای سبز با گونه‌های صنوبر، سنجد، گز، قره داغ کاشته شده است و مابقی نیز تا پایان سال کاشته خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زراعت چوب استان بیش از پنج هزار هکتار است، گفت: سهم استان از یک میلیارد نهال کشور، ۳۲ میلیون اصله است که تلاش می‌شود تا ۵۰ میلیون اصله نیز کاشته شود.

وی بیان کرد: با آغاز طرح سراسری کاشت نهال در سراسر کشور، سهمیه تخصیص به استان آذربایجان غربی در چهار سال تقسیم و به‌تدریج در سطح عرصه‌های طبیعی استان غرس خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: به‌منظور جلب مشارکت مردمی، با برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت آموزش‌وپرورش و هلال‌احمر هماهنگی‌هایی انجام‌شده است تا از ظرفیت بخش‌های مختلف به‌ویژه دانش آموزان در این زمینه استفاده شود.

لازم به ذکر است که هم‌زمان با سراسر کشور، امروز در محل پارک جنگلی شهید باکری نوشین شهر ارومیه، هزار اصله نهال کاشته شد که تا پایان ماه کل عرصه فوق به مساحت ۳۰ هکتار و ۱۵ هزار اصله کاشته خواهد شد.

این پویش یک طرح چهارساله است که در جریان آن سالانه ۲۵۰ میلیون نهال تولید و با همکاری مردم در نقاط موردنظر کاشته می‌شود و تقریباً به ازای هر شهروند ایرانی سه اصله نهال کاشته خواهد شد.

آذربایجان غربی دو میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که از این میزان ۱۰۱ هزار هکتار جنگل و بقیه مرتع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید