Iranian Agriculture News Agency

برگزاری گردهمایی مددکاران ترویجی جنوب استان در شهرستان میاندوآب

گردهمایی مددکاران ترویجی ۱۱ شهرستان جنوب استان با موضوع ترویج الگوی کشت محصولات پاییزه، با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب و جمعی از کشاورزان، مددکاران ترویجی و مسئولین استانی و شهرستانی در محل سالن آمفی تئاتر مرکز آموزش کشاورزی میاندوآب برگزار شد.

برگزاری گردهمایی مددکاران ترویجی جنوب استان در شهرستان میاندوآب

به گزارش خبرنگار ایانا در میاندوآب، در این گردهمایی رضا مقدم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب، با اشاره به جایگاه مددکاران ترویجی در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی گفت: مددکاران ترویجی به‌عنوان رابط بین کشاورزان و کارشناسان، نقش مؤثری در انتقال فناوری و دانش روز به کشاورزان، باهدف دستیابی به یک نظام واحد کشاورزی، ایفا می‌کنند.

وی افزود: مددکاران ترویجی یکی از عناصر و عوامل اساسی در شبکه ملی ترویج هستند که در توسعه بخش کشاورزی نقش مؤثری دارند و از افراد داوطلب، منتخب روستائیان و مورد تأیید مراکز جهاد کشاورزی می‌باشند که از مقبولیت اجتماعی برخوردارند و مورد اعتماد مردم روستا و کشاورزان هستند.

مقدم ادامه داد: مددکاران ترویجی از کشاورزان پیشرو و آگاه به مسائل و مشکلات مردم روستا‌ها و بهره‌برداران‌اند و از توانایی برقراری ارتباط بین بهره‌برداران و عوامل ترویج برخوردارند.

مدیر جهاد کشاورزی یادآور شد: یکی از الزامات اجرای برنامه‌های ترویجی در روستاها، مددکاران ترویجی هستند که در کار خود ابتکار عمل و خلاقیت دارند و در حل مشکلات کشاورزان راه‌حل مناسبی را ارائه می‌دهند. در ورود به جامعه محلی و اعتمادسازی در بین کشاورزان، اولین نفری هستند که بین کشاورزان و مروجان ایفای نقش می‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: مددکاران ترویجی یکی از عاملین انتقال‌یافته‌های علمی و تبادل تجربیات و دانش بین کشاورزان و مروجان هستند.

مقدم اضافه کرد: در برنامه‌ریزی برای اصلاح و تغییر الگوی کشت در منطقه، نقش مددکاران ترویجی بسیار حائز اهمیت است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان گفت: دشت میاندوآب با دارا بودن ۴۶ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت، ۲۳۰ هزار نفر جمعیت و ۲۶ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی، وجود منابع خاک حاصلخیز، اقلیم مناسب و سازگار و تولید سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی (که معادل یک‌ششم تولیدات کشاورزی استان است)، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری استان محسوب می‌شود.

وی گفت: تنوع محصولات تولیدی در شهرستان بالا است و حدود ۵۰ نوع محصول متنوع کشاورزی در بخش‌های مختلف زراعی، باغی، دام و شیلات ازجمله گندم، جو، یونجه، چغندرقند، سیب، انگور، شیر و گوشت در میاندوآب تولید می‌شود و این شهرستان در تولید نهال، شیر، علوفه و زراعت چوب دارای برند ملی و منطقه‌ای است.

مقدم توضیح داد: شهرستان میاندوآب با دارا بودن تعداد ۴۶۰ واحد نهالستان با سطح ۳۱۳ هکتار و تولید سالیانه ۳۱ میلیون اصله نهال یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در کشور است.

وی افزود: تولید نهال در شهرستان میاندوآب برای ۴۴۱ نفر به‌طور مستقیم، زمینه اشتغال فراهم آورده است و سالیانه از این محل یک هزار و پانصد و پنجاه میلیارد تومان درآمد عاید نهال کاران شهرستان می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید