Iranian Agriculture News Agency

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی در ارومیه افتتاح شد

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده‌ها، روش‌های نوین آبیاری و آبرسانی، تجهیزات گلخانه‌ای، کشاورزی دانش‌بنیان و نوآور، ابزار ملی برای حفظ آب، خاک، حیات و محیط‍‌‌زیست از امروز لغایت ۳ آذرماه به مدت چهار روز درمحل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ارومیه آغاز به کار کرد.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی در ارومیه افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی در ارومیه گفت: این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی برگزارشده است که ۳۹ درصد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه در حوزه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، ۳۲ درصد در حوزه کشاورزی و نهاده‌ها، ۲۹ درصد در حوزه آبیاری و آب‌رسانی و تجهیزات وابسته فعالیت دارند.

خسرو شهبازی ادامه داد: همچنین ۱۵ درصد از شرکت‌های، شرکت‌کننده در حوزه دانش‌بنیان و ۱۳ درصد در بخش‌های علمی و تحقیقاتی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند که ظرفیت خوبی برای بهره‌برداری از خدمات این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه حدود ۲۰ استان کشور ازجمله استان‌های گلستان، مازندران، خراسان شمالی و رضوی، همدان، البرز، مرکزی، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، لرستان، کردستان، گیلان، فارس، زنجان حضور و مشارکت دارند.

شهبازی اضافه کرد: این نمایشگاه فرصت ارزشمندی است تا در سالی که مزین به شعارمحوری مهار تورم و رشد تولید است باهدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به معرفی و ترویج استفاده از محصولات فناورانه در میان بهره‌برداران بخش کشاورزی اقدام و گامی مؤثر در جهت افزایش ضریب نفوذ دانش در بین کشاورزان و آشنایی آنان با آخرین دستاورد‌های تکنولوژی در بخش کشاورزی برداشته شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی این نمایشگاه ارائه تکنولوژی‌های نوین و پیشرفت‌های برتر بخش کشاورزی به‌خصوص روش‌های کاهش مصرف آب و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، به‌منظور جذب سرمایه‌گذار، ایجاد فضای رقابتی برای ورود به بازار‌های جدید صادراتی در داخل و خارج کشور و تبادل اطلاعات و تجربیات در فضای ارتباطی و مؤثر نمایشگاه است.

دومین رویداد ترویجی محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورنیز هم‌زمان از ۳۰ آبان ماه لغایت ۳ آذرماه ۱۴۰۲، در حاشیه محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کشاورزی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: برگزاری پنل تخصصی پرسش و پاسخ با حضور محققین و کارشناسان موضوعی سازمان و مسئولین پارک علم و فناوری، کارگاه آموزشی آشنایی با هواشناسی کشاورزی، بازدید از مزرعه نوآور، باغ نمایشی و یکی از مراکز جهاد کشاورزی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خبرگان کشاورزی حاضر در نمایشگاه از اهم برنامه‌های گردهمایی ویژه شتاب بخشی کشاورزی دانش‌بنیان با محوریت خبرگان کشاورزی در ارومیه است.

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی به‌عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور مطرح است و در تولید اکثر محصولات باغی و زراعی دارای رتبه‌های برتر کشوری هستیم.

شهبازی تأکید کرد: از چهار میلیون تن سیب‌درختی تولیدی کشور، یک تا ۱.۵ میلیون تن توسط کشاورزان این منطقه تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: با حمایت استاندار آذربایجان غربی و مشارکت بخش خصوصی در یک سال اخیر با راه‌اندازی واحد‌های سورت و بسته‌بندی مکانیزه در سطح استان، سیب پادرختی که درگذشته برای استان یک معضل بود، در حال حاضر با انجام فرایند‌های تکمیلی به یک محصول باارزش صادراتی تبدیل و در حال حاضر ۴۰۰ هزار تن محصول آماده صادرات به بازار‌های هدف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پیش از راه‌اندازی واحد‌های سورت و بسته‌بندی مکانیزه، سیب‌درختی صادراتی استان بعد از رسیدن به کشور مقصد دوباره بسته‌بندی و سورت می‌شد که از کیفیت محصول کاسته می‌شد که این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: درصدد برندسازی برای سیب استان در راستای توسعه صادرات و یافتن بازار‌های جدید خارجی هستیم.

شهبازی افزود: هم‌اکنون سیب‌درختی استان سایزبندی شده و با وزن بندی خود به کشور‌هایی مثل روسیه، پاکستان، هندوستان، عربستان، ازبکستان و همچنین کشور‌های حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید