Iranian Agriculture News Agency

توسعه زنجیره‌های مرغ گوشتی با راه‌اندازی هشتمین زنجیره طیور در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون هفت زنجیره طیور در استان فعال است که یک حلقه کامل را تشکیل می‌دهند ودر قالب هفت هلدینگ فعال هستند و هشتمین زنجیره طیور نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

توسعه زنجیره‌های مرغ گوشتی با راه‌اندازی هشتمین زنجیره طیور در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، پرویز بستانچی با اشاره به اینکه توسعه زنجیره‌ها باعث می‌شود در فرآیند تولید مشکلات کمتری وجود داشته باشد، افزود: درصدد راه‌اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ در شمال استان هستیم و به‌زودی کلنگ زنی کارخانه در این بخش انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ۶۷ واحد پرورش مرغ مادر در استان وجود دارد که ۶۱ واحد با ظرفیت ۱.۹ میلیون قطعه فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان غربی با گریزی به مسئله حمل‌ونقل نهاده‌ها و هزینه‌های بالای تولید گوشت مرغ ادامه داد: پیگیر هستیم که قیمت مرغ، استانی شده و این موضوع در مدیریت و تنظیم بازار این محصول تکثیر بسزایی خواهد داشت. 

وی با اشاره به مشکل اصلی واحدهای پرورش طیور در استان گفت: کمبود نقدینگی در پی گران شدن نهاده‌های موردنیاز از مشکلات واحدهای طیور است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: در هر دوره تولید سه‌ماهه ظرفیت جوجه ریزی استان تا ۵.۵ میلیون قطعه نیز وجود دارد که در صورت حمایت و تأمین نهاده‌ها می‌شود از این مقدار بیشتر تولید کرد.

وی تأکید کرد: بیش از ۶۰۰ هزار ریال قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ است که با توجه به افزایش قیمت کارگر، ریزمغذی‌ها و واکسن‌های موردنیاز هزینه‌های تولید افزایش‌یافته است.

این مسئول توضیح داد: در تولید مرغ گوشتی و جوجه یک‌روزه برخی اوقات سال با تولید مازاد نیز مواجه هستیم که در این صورت ابتدا به استان‌های هم‌جوار و در مراحل بعدی به کشور عراق صادرات انجام می‌شود.

آذربایجان غربی با دارا بودن ۷۶۰ واحد مرغداری اعم از مرغ مادر، تخم‌گذار و گوشتی دارای یکی از زنجیره‌های مهم تولیدی در این بخش است که علاوه تأمین نیاز مرغ گوشتی استان نیازهای سایر مناطق کشور به‌ویژه استان‌های هم‌جوار را تأمین می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید