Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۶۵ هزار بهره‌بردار در باغات سیب درختی آذربایجان غربی فعالیت دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان رتبه اول را با تولید ۳۰ درصد سیب کشور به خود اختصاص داده است و تعداد ۶۵ هزار نفر بهره‌بردار به‌صورت مستقیم و ۱۳۰ هزار به‌صورت غیر مستقیم در باغات سیب استان مشغول به کار هستند.

بیش از ۶۵ هزار بهره‌بردار در باغات سیب درختی آذربایجان غربی فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در حاشیه برداشت سیب از باغات منطقه بالانج شهرستان ارومیه در گفت‌وگو با واحد خبر صداوسیمای مرکز استان، بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها امسال یک‌میلیون و ۴۲۰ هزار تن سیب‌درختی در استان تولید خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره‌سازی محصول می‌شود.

شهبازی اضافه کرد: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار ازاراضی باغی استان، در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات استان به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک‌میلیون و ۶۹۵ هزار تن  انواع محصولات از باغات استان تولید می‌شود.

وی گفت: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به‌صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: عمده ارقام تولیدی در استان از نوع رد و گلدن دلیشز بوده اما ارقام تابستانه و محلی و ارقام جدید شامل رد چیف، گالا، فوجی روسا، سوپر استیمن، سامر فری، رم بیوتی، دلبار استیوال، گرانی اسمیت و رقم فوروم هم در استان کاشت شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: موضوع آموزش و ترویج نیز به‌صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا دهیم و با تغییر الگوی کشت و به‌کارگیری روش‌های علمی در بخش کشاورزی استان، درصددیم تا انواع درختان و رقم‌های جدید زودرس و میان‌رس را جایگزین باغ‌های سنتی کنونی کنیم.

وی افزود: طرح‌هایی ازجمله جایگزین سازی پایه‌های رویشی به‌جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه سه و اصلاح باغات درجه دو و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تأمین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

شهبازی خاطرنشان کرد: تمامی موارد در نقشه راه سیب استان پیش‌بینی و برآورد شده که در دست تدوین هست و به‌زودی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

سالانه حدود ۹۰ میلیون تن سیب در سراسر جهان تولید می‌شود و چین با تولید سالانه بیش از ۴۴ میلیون تن از این میزان را به خود اختصاص داده و ایران با ۲۴۷ هزار هکتار رتبه سوم جهانی را به لحاظ سطح باغات سیب و با تولید چهار میلیون تن در جایگاه چهارم دنیا ازنظر تولید انواع سیب‌درختی قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید