Iranian Agriculture News Agency

افزایش ۶۰ درصدی سطح بیمه محصولات اراضی زراعی در آذربایجان غربی

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سطح بیمه اراضی زراعی ۶۰ درصد و اراضی باغی ۲۵ درصد در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، نسبت به سال زراعی 1401-1400 افزایش داشته است.

افزایش ۶۰ درصدی سطح بیمه محصولات اراضی زراعی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، بیت اله صادق زاده بیان کرد: سطح بیمه شده محصولات زراعی در سال زراعی گذشته (مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲)  ۱۹۸ هزار و ۹۶ هکتار و سطح باغ‌های بیمه شده نیز ۱۵ هزار و ۲۹۴ هکتار بود.

وی با اشاره به تعداد دام بیمه شده نیز اضافه کرد: بیش از ۲۱۹ هزار راس دام و ۷۶۳ هزار قطعه آبزیان، هشت هزار و ۵۵۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی نیز در سال زراعی گذشته بیمه شدند.

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال زراعی گذشته، بارش تگرگ، وقوع سیل، سرمازدگی، خشک‌سالی و زلزله از جمله عوامل طبیعی بودند که به بخش کشاروزی استان خسارت وارد کرد که نقش سرمازدگی و خشک‌سالی بیشتر بوده‌است.

صادق زاده ادامه داد: شهرستان‌های بوکان، تکاب، شاهین دژ، سردشت، پیرانشهر، قطب زراعت دیم آذربایجان غربی هستند که امسال سرمازدگی را در این مناطق شاهد بودیم.

وی افزود: برای خسارت‌های سرمازدگی در استان تاکنون ۲۰ درصد از غرامت‌ها تایید شده و برای تعیین تکلیف نهایی جهت پرداخت به ستاد ارسال شده‌ است.

وی بیان کرد: برای اراضی خسارت دیده از خشک‌سالی نیز مستندات لازم تهیه شده و بعد از بررسی‌های ماهواره‌ای و از راه دور تهران درصدی اعلام می‌شود که در صورت معقول و منصفانه بودن تایید و پرداخت می‌شود.

صادق زاده ادامه داد: سال ۱۴۰۲ نواحی شمال استان آذربایجان غربی از جمله شهرستان‌های خوی، پلدشت، چایپاره، شوط، ماکو و بخشی از ارومیه در بخش گندم دیم دچار خسارت شدندکه مورد بررسی دقیق تر قرار گرفته‌است و سعی می‌شود حق کشاورزان در این زمینه ضایع نشود.

معاون صندوق بیمه خدمات کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در زیربخش زراعت گندم خسارت خشک‌سالی وسیع بود و سنجش‌های میدانی و ماهواره‌ای ادامه دارد که تا یک هفته نهایی شده و نتایج و درصدهای خسارت نیز اعلام می‌شود و در این زمینه نیز تلاش می‌شود تا حقوق کشاورزان ضایع نشود.

صادق زاده با اشاره به اینکه عمده باغات استان در شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، نقده، مهاباد، پیرانشهر، قرار دارد، اضافه کرد: خسارت وارد شده به باغات نیز مشخص بوده و به زودی در صورت تامین اعتبارات پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به تعرفه‌های بیمه امسال نیز یادآور شد: تعرفه‌های امسال از طرف ستاد صندوق بیمه اعلام شده‌است که به محض بارگذاری در سامانه جامع به کشاورزان اعلام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید