Iranian Agriculture News Agency

آغاز کشت پاییزه کلزا در مزارع آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام آغاز کشت پاییزه در اراضی زراعی استان، گفت: پنج هزار هکتار از مزارع استان در سال زراعی 1403-1402 زیر کشت دانه روغنی کلزا خواهد رفت.

آغاز کشت پاییزه کلزا در مزارع آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای مرکز استان، بیان کرد: در سال زراعی 1402-1401، افزون بر دو هزار هکتار از زمین های زراعی استان زیر کشت کلزا رفته بود که درسال زراعی جدید پیش‌بینی می‌شود پنج هزار هکتار از مزارع زیر کشت دانه روغنی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تا کنون در سطح  سه هزار و 900 هکتار با کشاورزان عقد قرارداد شده است و سه هزار و 700 هکتار از مزارع نیز کشت شده است و کشت این محصول از 10 شهریورماه آغاز و تا 10 مهرماه ادامه خواهد داشت.

شهبازی با بیان اینکه برای کاهش ضریب وابستگی به واردات روغن، با توجه به اینکه 85 تا 90 درصد روغن خام و دانه‌‌های روغنی وارد کشور می‌شود، کشت کلزا را به کشاورزان توصیه می‌کنیم، اضافه کرد:  دانه روغنی کلزا یکی از محصولاتی است که می‌تواند نقش اساسی در افزایش تولید گندم در سال‌های بعدی داشته باشد، چرا که علف‌های هرز را کنترل و با رعایت تناوب عملکرد غلات را نیز افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر و مقرون به صرفه، علاوه‌بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید