Iranian Agriculture News Agency

برداشت بیش از 58 هزار تن آفتابگردان آجیلی و روغنی از مزارع آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : پیش‌بینی می‌شود امسال در حدود 58 هزار و 600 تُن تخم آفتابگردان آجیلی و روغنی از سطح 23 هزار و 482 هکتار اراضی زیر کشت این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

برداشت بیش از 58 هزار تن آفتابگردان آجیلی و روغنی از مزارع آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، علی دیانتی با اشاره به آغاز برداشت این محصول از مزارع استان، افزود: متوسط عملکرد تولید این محصول در مزارع آفتابگردان آجیلی و روغنی دو هزار و 500 کیلوگرم در هر هکتار برآورد شده است.

دیانتی با اشاره به اینکه شهرستان خوی در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو اهمیت زیادی دارد، گفت: شهرستان خوی با کشت 16 هزار و 500 هکتار آفتابگردان در این زمینه پیشتاز است و شهرستان‌های ارومیه و چایباره در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به وجود بزرگترین میدان عرضه تخمه و خشکبار خاورمیانه در شهرستان خوی اضافه کرد: بزرگترین بازار بورس دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور درحال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی قرار دارد و این نشان از اهمیت این منطقه در تولید این محصولات است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر در 80 درصد مزارع از ارقام هیبرید استفاده شده است، خاطرنشان کرد: ارقام دانه‌‌های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید، شمشیری، پسته‌ای و ارقام هیبرید وارداتی است.

وی ادامه داد: محصول آفتابگردان آجیلی علاوه‌بر مصرف داخل استان، به‌صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید