Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی سه محصول گندم، جو و کلزا در آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در خصوص خرید تضمینی سه محصول گندم، جو و کلزا در سطح استان توضیح داد.

خرید تضمینی سه محصول گندم، جو و کلزا در آذربایجان غربی

علی دیانتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص برداشت محصولات زراعی در سطح استان بیان کرد: برداشت کلزا در استان تمام شده اما گندم و جو همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان غربی 290 هزار هکتار گندم دیم و 104 هزار هکتار گندم آبی داریم. پیش‌بینی می‌شود از این سطح 825 هزار تن گندم برداشت شود. در حال حاضر حدودا 400 هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده و خرید ادامه دارد. احتمال می‌دهیم 550 هزار تن خرید تضمینی داشته باشیم.

به گفته وی، برداشت گندم از 27 خردادماه آغاز شده و تا اوایل شهریورماه ادامه دارد.

وی گفت: دولت برای کمک به کشاورزان کودهای فسفاته، پتاسه و ازته را با قیمت کمتری توزیع کرده است. 

تولید بیش از 100 هزار تن جو

علی دیانتی در رابطه با برداشت جو توضیح داد: در مجموع سطح زیر کشت جو در استان 50 هزار هکتار است و از این میزان، حدودا 15 هزار هکتار جو آبی و 35 هزار هکتار جو دیم است. پیش‌بینی می‌شود بالای 100 هزار تن تولید جو داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امسال دولت قیمت جو را 9 هزار و 900 تومان اعلام کرد. با وجود تمهیداتی که برای خرید تضمینی در نظر گرفته شده بود خوشبختانه قیمت بازار آزاد نزدیک به 11 هزار تومان بود لذا محصول به مراکز خرید قیمت توافقی تحویل داده نشد.

افزایش سطح زیر کشت کلزا

علی دیانتی در خصوص وضعیت کشت کلزا بیان کرد: سطح زیر کشت کلزا دو هزار و 200 هکتار بود که  این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۶ درصد افزایش داشته است. از این مقدار نیز چهار هزار 500 تن محصول برداشت شد و چهار هزار تن خرید تضمینی داشتیم.

به گزارش ایانا، کشت کلزا، کم آب‌بر بوده و معادل ۰.۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب در هکتار نیاز به آب دارد. به همین دلیل کشت این محصول مقرون به صرفه بوده و علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه برای تناوب زراعی با گندم به حساب می‌آید. در راستای اصلاح الگوی کشت، به‌عنوان یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی توسعه کشت کلزا توصیه شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید