Iranian Agriculture News Agency

دستیابی به کشاورزی مدرن و اقتصادی با توانمندسازی بهره‌برداران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : رمز دستیابی به کشاورزی مدرن و اقتصادی، آموزش موثر و توانمندسازی بهره‌برداران است.

دستیابی به کشاورزی مدرن و اقتصادی با  توانمندسازی بهره‌برداران

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان، بیان کرد: آموزش مؤثر و توصیه‌های فنی منجر به ارتقای دانش و تغییر نگرش کشاورزان، کارشناسان و درنهایت موجب تغییر رفتار حرفه‌ای و ایجاد مهارت در جامعه هدف، افزایش بهره‌وری و اقتصادی شدن کشاورزی می‌شود.

شهبازی بیان کرد: ارتقای سطح علمی، آموزش و توانمندسازی کارکنان و محققین بخش کشاورزی به علم روز باید به‌صورت کاربردی و مؤثرتر از گذشته انجام شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: ازآنجاکه ارتباط سازمان‌یافته بخش‌های تحقیقات، ترویج و اجرا ضامن افزایش بهره‌وری منابع تولید و رشد روزافزون تولیدات کشاورزی است، باید ارتباط این سه بخش بیش‌ازپیش افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، بر ضرورت توانمندسازی بهره‌برداران توسط محققین مخصوصاً در حوزه هوشمند سازی آبیاری، توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی، اجرای آرایش کشت در محصولاتی مانند چغندرقند، ترویج روش‌های به زراعی و به نژادی و رعایت الگوی کشت برای کمک به احیای دریاچه ارومیه، روش‌های نوین باغبانی و ... تأکید کرد.

وی اضافه کرد: نیاز است محققین به‌صورت ویژه در خصوص تنوع غذایی دام و طیور و موارد جایگزین و همچنین حفظ و نگهداری نژاد و گونه‌های مختص استان در زیر بخش دام و شیلات وارد کار تحقیقاتی شوند. 

شهبازی افزود: در هنرستان‌ها و دانشکده کشاورزی باید آموزش‌های کاربردی به هنرجویان و دانشجویان ارائه شود تا بعد از فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار توانمندی و آشنایی لازم با به‌کارگیری روش‌های علمی را داشته باشند. 

وی بر لزوم افزایش تعامل، هماهنگی و مشارکت بیشتر محققان مرکز تحقیقات با بخش ترویج و اجرا تأکید کرد و افزود: امیدواریم با افزایش مشارکت و همدلی و ارتباط تنگاتنگ بین محققین و کشاورزان،  شاهد ارتقاء سواد علمی و عملی بهره‌برداران، اختلاف عملکرد تولید در واحد سطح و درنهایت کشاورزی اقتصادی و پایدار باشیم. 

در ادامه هریک از محققین به ارائه مشکلات و دیدگاه‌های خود در جهت بهبود هر چه‌بهتر اجرای طرح‌های تحقیقاتی پرداختند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید