Iranian Agriculture News Agency

مراکز جهاد کشاورزی موجب تقویت زیرساخت‌های کشاورزی برای توسعه

مراکز جهاد کشاورزی موجب تقویت زیرساخت‌های کشاورزی برای توسعه

به گزارش خبرنگار ایانا در شهرستان میاندوآب، عطاءالله ابراهیمی، معاون سازمان تات و رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور، امروز دوشنبه هشتم خرداد ماه، از مرکز جهاد کشاورزی مکریان شمالی شهرستان میاندوآب، به منظور بررسی مسائل و مشکلات و روند اجرای فعالیت‌های مرکز، بازدید و با کارکنان این مرکز گفت‌وگو کرد.

عطاءالله ابراهیمی در حاشیه این بازدید با اشاره به نقش کلیدی مراکز جهاد کشاورزی در توانمندسازی بهره‌برداران بخش کشاورزی، گفت: "مسیر توسعه بخش کشاورزی از مراکز جهاد کشاورزی می‌گذرد." مراکز جهاد کشاورزی مانند پلی مابین مراکز تحقیقات و کشاورزان، برای انتقال آخرین یافته‌های علمی هستند.

وی اذعان داشت: جهت ارتقا بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی، باید از طریق نفوذ دانش فنی و علم روز به عرصه‌های کشاورزی در سطح روستاها، از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی نوین حرکت کنیم.

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اصلاح الگوی کشت، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات عمده بخش کشاورزی خرد شدن اراضی کشاورزی است که بهره‌گیری از روش‌های مکانیزه نوین را در تولید محصولات کشاورزی با مشکل مواجه می‌کند.

به دلیل مالکیت خصوصی اراضی کشاورزی، توسعه و ترویج "یکجا کشتی" و یا به عبارتی توسعه الگوی کشت یکسان در اراضی هم‌جوار و بهره‌برداری جمعی کشاورزان، جایگزین مناسبی برای یکپارچه سازی اراضی است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور و ضرورت افزایش راندمان آب آبیاری، بر توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در راستای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تاکید کرد.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت تجهیز مراکز به امکانات و تجهیزات اداری در راستای خدمت رسانی مناسب به بهره‌برداران، درخصوص تأمین خودرو، رایانه، خط تلفن و اینترنت برای مرکز جهاد کشاورزی مکریان شمالی قول مساعدت داد.

در ادامه معاون فنی جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به پتانسیل‌ها، آمار و اطلاعات بخش کشاورزی شهرستان، گفت: شهرستان میاندوآب با ۲۲۵ هزار و ۳۴۵ نفر جمعیت و ۹۳ هزار هکتار وسعت، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروی استان است که ۶۱ درصد جمعیت این شهرستان شهری و نزدیک به ۳۹ درصد از جمعیت ساکن روستاها هستند.

بهزاد قنبری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۳ هزار بهره‌بردار، در بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب، خاطر نشان کرد: اشتغال، گردش مالی و اقتصاد شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به بخش کشاورزی است.

وی افزود: میاندوآب دارای ۴۶ هزار هکتار اراضی قابل کشت، (شامل بیش از ۳۶ هزار هکتار اراضی زراعی و ۸ هزار هکتار باغی) و نزدیک به ۶۴ هزار رأس دام سنگین و ۴۰۴ هزار رأس دام سبک است.

قنبری ادامه داد: شهرستان میاندوآب دارای ۴ مرکز جهاد کشاورزی با تعداد ۱۱۳ روستای تحت پوشش است و تعداد ۲۳ نفر نیروی متخصص کشاورزی، جهت ارائه خدمات به بهره‌برداران این بخش در مراکز جهاد کشاورزی، مستقر هستند.

 مدیر طرح و برنامه و رئیس دفتر منابع انسانی مؤسسه آموزش و ترویج سازمان تات، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان، رئیس و معاون مالی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی، معاون فنی و جمعی از مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب در این بازدید رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور را همراهی کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید