Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی

۱۶ کشتارگاه دام در آذربایجان غربی آماده ذبح دام‌های شهروندان در عید قربان است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: جهت حفظ سلامتی، ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ۱۶ کشتارگاه در عید قربان آماده ذبح دام‌های شهروندان استان هستند.

۱۶ کشتارگاه دام در آذربایجان غربی آماده ذبح دام‌های شهروندان در عید قربان است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، سید امید خلیل‌زاده با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ عامل بیماری زا عفونی قابل انتقال به انسان وجود دارد که منشا نیمی از آنها می‌تواند حیوان باشد، افزود: شهروندان در راستای پیشگیری از انتقال عوامل بیماری زای عفونی دامهای نذری خود  را در کشتارگاه های مجاز  دام ذبح کنند. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ عامل بیماری زا عفونی قابل انتقال به انسان وجود دارد که منشا نیمی از آنها می‌تواند حیوان باشد. 

وی یادآور شد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سل، بروسلوز و هاری از جمله بیمارهای عفونی قابل انتقال از حیوان به انسان است که در اثر کشتارهای غیرمجاز دام می‌تواند به انسان انتقال پیدا کند. 

خلیل‌زاده با اشاره به نظارت‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اضافه کرد: ۱۹ اکیپ ثابت و ۴۶  اکیپ سیار اداره کل دامپزشکی استان با  ۱۲۰نفر شامل دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر شرعی در سطح  استان در آماده باش کامل هستند تا  نظارت‌های لازم را در روز عیدقربان (یکشنبه ۱۹ تیر) انجام دهند. 

وی مصرف گوشت بلافاصله پس از ذبح و خارج از کشتارگاه‌ها را خطرناک دانست و ادامه داد: این اقدام خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را افزایش می‌دهد، گوشت باید در یخچال بین دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و بعد مصرف شود. 

خلیل‌زاده گفت: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های قربانی مستقر در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در روز عید قربان با شماره تماس ۳۲۷۷۸۷۰۱ و شماره تلفن‌های ۳۲۴۲۶۸۴۸ و ۳۲۴۲۶۹۴۸ شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه و سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ از ساعت هفت صبح تا ۱۳ بعد از ظهر آماده ارائه هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شهروندان است. 

همزمان با فرا رسیدن عید قربان بازار خرید و فروش و کشتار دام نیز در استان رونق می‌یابد به نحوی که برخی از افراد دام را در معابر یا منازل خودشان کشتار می‌کنند که تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید