Iranian Agriculture News Agency

جهانگیری تاکید کرد:

در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استفاده کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: باید بر روی یک موضوع و هدف سازمانی مطالعات گسترده صورت گرفته تا به هسته کلیدی دست یافت و سپس با برنامه ریزی دقیق، به اجرای اصولی آن اقدام کرد و باعث ایجاد تحول گشت.

در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استفاده کرد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی جهانگیری در جلسه بررسی عملکرد و چالش های پیشروی بخش کشاورزی که در محل سازمان جهاد کشاورزی استان و با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  برگزار شد، در ارتباط با تمرکز و تحول در اهداف سازمانی گفت: تحول زمانی ایجاد می شود که تغییرات بدون نیاز به بررسی و تحقیق با چشم دیده شود.

وی با اشاره به تاثیر سرمایه گذاریهای زیربنایی بر سرمایه گذاریهای بخش خصوصی گفت: باید اقداماتی انجام شود که مسائل دانش بنیان و تحقیقاتی به شکل پروژه بررسی و اجرایی شود که در دولت جدید در صورت شناسایی و تایید پروژه ، امکان اجرایی شدن قابل تحقق است و مدیران بخش کشاورزی برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی مناسب و به موقع انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اجرای طرحهای توسعه در دوره ای کمتر از 5 سال گفت: اگر برنامه ریزیها علمی و دقیق باشد و اقدامات به موقع و فنی اجرا شود و البته کشور با مشکلات خاصی مثل تحریم و بیماری مواجه نباشد، می توان طرحهای توسعه ای را در کمتر از 5 سال به مرحله بهره برداری رساند.

وی به بررسی پتانسیل و ظرفیت اجرای هر طرح و پروژه ای با توجه به منطقه ای که طرح اجرا می شود تاکید کرد و گفت: باید در اجرای هر طرح کشاورزی وضعیت نیروی کار و منابع انسانی، شرایط آب و هوایی، ظرفیت آب و خاک، حمل و نقل، مخاطرات و تاثیر اجرای طرح در منطقه و برآورد هزینه کلی  بعد از اجرای طرح توجه شود.

 جهانگیری با تاکید بر عدم توجه به انباشت سرمایه و سرمایه گذاری در زمان مناسب گفت: نرخ بهره وری در دهه 90 حدود صفر و منفی بوده که به دلیل عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری در چند سال گذشته است.

وی افزود: عدم استفاده از ابزارها و ماشین آلات کشاورزی و تکنولوژی می تواند به از بین رفتن کشاورزی و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی در طول زمان صدمه بزند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش بهره وری با تولید چند برابری امکان پذیر است، افزود: باید از ظرفیت بخش های خصوصی استفاده کرد و به ظرفیت و امکانات دولت در قالب سازمان جهاد کشاورزی اکتفا نکرد چرا که این ظرفیت محدود است و امکان افزایش بهره وری تنها از طریق ظرفیت دولت وجود ندارد.

 وی افزود: در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی به  درستی استفاده کرد چرا که در دنیای امروز علم می تواند راه های جدید و کم هزینه تر برای افزایش بهره وری ارائه دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید