Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

متوسط عملکرد در واحد سطح با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها تا 3 تن در هکتار افزایش می یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در صورتی که اصول علمی و فنی در دیمزارها به درستی رعایت شود، متوسط عملکردی که در حال حاضر 1.2 تن است قابلیت افزایش تا سه تن در هکتار را خواهد داشت.

متوسط عملکرد در واحد سطح با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها تا 3 تن در هکتار افزایش می یابد

اکبر  فتحی در حاشیه سمینار جهش تولید در دیمزارها در مصاحبه با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با بحث تولید در دیمزارها گفت: با توجه به اینکه بیشترین میزان سطح زیر کشت استان به اراضی دیم اختصاص دارد و نیز با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی حاکم بر استان( کاهش بارندگی سالانه)، توجه به دیمزارها اهمیت بیشتری می یابد.

وی با بیان اینکه در صورتی که اصول علمی و فنی در دیمزارها به درستی رعایت شود، متوسط عملکردی که در حال حاضر یک تن و دویست کیلوگرم است قابلیت افزایش تا سه تن را خواهد داشت ادامه داد: در گذشته نیز اهمیت توجه به دیمزارها مشهود بود اما معمولاً منابع مالی لازم تامین نمی گردید اما ستاد اجرایی فرمان امام در سال زراعی 1399-1400 و 1400-1401 پشتیبانی لازم را از دیمزارها به عمل آورده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در سال گذشته 6 استان در سطح کشور مشمول طرح جهش تولید در دیمزارها بود که استان آذربایجان شرقی نیز در زمره این استانها قرار داشت افزود: در سالجاری نیز این تعداد به  15 استان ارتقاء یافته و 50 درصد اراضی زیر کشت دیم مشمول این طرح خواهد بود.

وی افزود: با اجرای درست این طرح حدود 250 نفر کارشناس پهنه و کلیه مدیران شهرستانها و مراکز و در سازمان معاونت بهبود تولیدات گیاهی و در نهایت حدود200 هزار کشاورز عزیزدرگیر طرح مذکور خواهند بود تا بتوانند افزایش تولید در سطح هکتار دیمزارها را عملی نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در اصول فنی حاکم، طبیعتاً ژنتیک و استفاده از بذر اصلاح شده، به زراعی و استفاده از روشهای کشت که از نزولات جوی بیشترین بهره را می برد، تغذیه و استفاده از کودهای سه گانه ام پ کا، رعایت تناوب و مبارزه با آفات و امراض و علف های هرز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید