Iranian Agriculture News Agency

فتحی مطرح کرد:

افزایش تولید و رشد اقتصادی در گرو رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: نگاه نرم افزاری و آنچه که به افزایش بهره وری در حوزه تولید بخش کشاورزی مربوط است در نظام برنامه ریزی ما مغفول مانده و همواره مورد بی توجهی قرار گرفته است.

افزایش تولید و رشد اقتصادی در گرو رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه پژوهش ها و طرحهای رشد 8 درصدی و برنامه ریزی سفر ریاست جمهوری با بیان اینکه در سفر ریاست محترم جمهوری به دنبال آماده سازی و احصاء طرح هایی هستیم که در صورت تخصیص اعتبار برای بخش کشاورزی بتوانیم این اعتبارات را کسب نماییم گفت: رشد 8 درصدی در این طرحها عملاً لحاظ می گردد زیرا رشد اقتصادی زمانی عملی خواهد بود که فعالیتهای مربوطه منجر به تولید بیشتر کالا و خدمات شود این افزایش تولید از طریق افزایش ظرفیت جدید و یا افزایش بهره وری امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه تحقق رشد 8 درصدی نیازمند شناخت کافی از پروژه ها و طرحهای موردنیازی است که چه به لحاظ افزایش بهره وری و چه به لحاظ ایجاد ظرفیت جدید منجر به افزایش تولید خواهند شد با اشاره به حجم فراوان پروژه های نیمه کاره بخشهای اقتصادی در سطح استان گفت: با روند تخصیص اعتبارات کنونی سالها زمان لازم خواهد بود تا تمامی پروژه های نیمه کاره استان تکمیل گردد لذا فارغ از این نوع پروژه ها یکسری طرح و پروژه های جدید باید تعریف شود.

 فتحی بر حاکم بودن دو نوع نگاه بر نظام برنامه ریزی تاکید نمود و افزود: متاسفانه نگاه نرم افزاری در نظام برنامه ریزی ما مغفول مانده  و اغلب نوع نگاه و رویکردها سخت افزاری بوده است از جمله احداث پل، طرح های فیزیکی آبخیزداری، کانال و ... از مواردی است که اغلب مورد توجه قرار می گیرد اما آنچه که به افزایش بهره وری در حوزه تولید بخش کشاورزی مربوط است،  همواره مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی تصریح نمود: فراهم نمودن شرایط و امکانات پیش زمینه لازم برای سرمایه گذاری است، اما رویکرد مورد نیاز برای افزایش تولید و رشد اقتصادی رویکرد نرم افزاری و افزایش بهره وری است.

 وی افزایش تولید حاصل از طرح جهش تولید دیمزارها را که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در شرایط سخت خشکسالی سال زراعی1399-1400 باعث افزایش عملکرد حداقل140 کیلوگرمی غلات در دیمزارها شد، نمونه موفقی از رویکرد نرم افزاری دانست و گفت: همواره با اعتباری محدود در مقابل خواسته های نامحدود مواجه هستیم لذا اولویت بندی خواسته هایی که با تامین اعتبار محدود بتواند منجر به رشد شود بسیار پر اهمیت خواهد بود در همین راستا بر تلاش معاونت برنامه ریزی بر استفاده حداکثری از سهم اعتبارات ملی که 85 درصد اعتبارات را تشکیل می دهد تاکید نمود و گفت: از 15 درصد اعتبارات استانی نیز اگر کارشناسی های انجام شده نتواند با سازمان برنامه بودجه به تفاهمی دست یابد، نماینده حاضر در شورای برنامه ریزی باید در جریان امر قرار گرفته و در شورای برنامه ریزی مطرح شود.

 به سفرهای رئیس جمهور محترم به استان اشاره و با بیان اینکه از هم اکنون باید آمادگیهای لازم صورت گیرد، گفت: مشاوره و کسب تجارب از  استانهایی که رئیس جمهور و هیئت اقتصادی وی سفر داشته اند می تواند اطلاعات مفیدی راجع به موضوعات مورد بحث و پروژه هایی که در اولویت قرار گرفته اند و شیوه طرح و جلب نظر مساعد ایشان کسب نمود.

 وی تهیه سیمای مختصری از کشاورزی استان را مدنظر قرار داد و افزود: این سیمای مختصر در قالب چندین صفحه باید بطور مختصر بیانگر واقعیات و شرایط موجود در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی، عشایر، دامپزشکی استان باشد و چالشهای فراروی بخش کشاورزی اولویت بندی شده و اقدامات انجام شده یا ابتر مانده در راستای حل آنها و نیز حمایتهای لازم برای ادامه این اقدامات در قالب این سیما آورده شود و همچنین پروژه های نیمه تمام و پروژه های پیشنهادی مدیریت شهرستانها که نظرات واحدهای تخصصی در ارتباط با آنها کسب گردیده در ادامه ذکر شود.

وی اظهار داشت: محل های بازدید هم از پروژه های نیمه تمامی که نیاز به مساعدت دارند و هم پروژه های آماده بهره برداری باید مشخص گردند و از زیربخشهای مختلف (صنایع تبدیلی، شهرک های کشاورزی اعم از دامپروری و گلخانه، معاونت دام، معاونت تولیدات گیاهی، منابع طبیعی، آبرسانی امور عشایر و ...)  این انتخابها صورت پذیرد.  

 فتحی در راستای توجه به افزایش بهره وری گفت: اگر بتوانیم در شمالغرب استان با حذف آیش و جایگزینی آن با تناوب حبوبات و علوفه یکساله به رشد تولید و بهبود وضع معیشتی کشاورز اقدام نماییم، به تحول مدنظر دست یافته ایم.

وی به سند تدبیر و توسعه و آمایش اشاره نموده و گفت: در قالب این سند یکسری طرحهایی در راستای محقق نمودن رشد اقتصادی تعریف شده و ظرفیتهای استان مورد شناسایی واقع شده و فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف مورد توجه قرار گرفته است که می توان از آن بهره برد.

وی به واحدهای فعال و نیمه فعالی اشاره نمود که یافتن راه هایی برای وارد نمودن این واحدها به چرخه تولید می تواند جزو پروژه های پیشنهادی قرار گیرد، حوزه تجارت کشاورزی را همواره بخش مغفول پروژه های کشاورزی ارزیابی کرده و بر تعریف پروژه های متناسب با شرایط و پتانسیل هر سه حوزه آبریز استان( سفید رود، ارس، ارومیه) تاکید کرد.

وی نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی را جزو پروژه های پیشنهادی خواند و در زمره کارهای نرم افزاری به رفع اختلاف بین منطقه آزاد تجاری و سرزمین اصلی در حوزه ارس اشاره نمود و گفت: سرمایه گذاری کلانی که در مرحله بهره برداری متوقف شود به اتلاف منابع منجر خواهد شد لذا در این زمینه نیز باید پروژه های پیشنهادی مطرح شود.

 فتحی احداث شهرکهای گلخانه ای جدید را نیز به عنوان پروژه پیشنهادی قابل طرح دانست و گفت: اصلاح الگوی کشت و به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه از مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نبود آمار دقیق موضوعی است که بخش کشاورزی به شدت از آن رنج می برد، افزود: سرشماری ده ساله کشاورزی که توسط سازمان مدیریت صورت می گیرد مبنای آمار کشاورزی است پروژه پیشنهادی اعطای اعتبار این سرشماری به خود بخش کشاورزی است تا از طریق کارشناسان خود سازمان و سازمان نظام مهندسی یکسری آمار دقیق ارائه گردد که قابل استناد باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در مورد برنامه های تحولی وزیر محترم جهادکشاورزی نیز بر احصاء راهکارهای اجرائی رسیدن به این اهداف تاکید نمود و در ارتباط با پیوست فرهنگی پروژه ها به برنامه های احصاء شده در راستای تحقق برنامه های گام دوم انقلاب در بخش کشاورزی اشاره نمود و بخش هایی که امکان طرح آن به عنوان پروژه پیشنهادی هست را قابل توجه به عنوان مبنای عمل برنامه های سفر ریاست جمهوری و تحقق رشد 8 درصدی دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید