Iranian Agriculture News Agency

نصیری هشدار داد:

تداوم تغییر کابری اراضی کشاورزی در آینده کشور را دچار کمبود شدید منابع غذایی خواهد نمود

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تداوم تغییر کابری اراضی کشاورزی در 40 یا 50 سال آینده کشور را دچار کمبود شدید منابع غذایی خواهد نمود.

تداوم تغییر کابری اراضی کشاورزی در آینده کشور را دچار کمبود شدید منابع غذایی خواهد نمود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، داداش نصیری در جلسه کارگروه امور اراضی سازمان ضمن اظهار این مطلب افزود:  مشکلی که بخش امور اراضی با آن روبه است موضوع صدور اسناد اراضی کشاورزی است گرچه به ترتیب در شهرستانها جلساتی تشکیل می شود و در جهت حل این مشکل پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل عمده دیگر امور اراضی بحث تغییر کاربریهای غیرمجاز می باشد گفت: طبق آمار و اطلاعات با کاهش اراضی کشاورزی از یک میلیون و 200 هزار هکتار به 900 هزار هکتار در استان رو به رو هستیم که در واقع 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به دلیل فرسایش خاک، الحاق به محدوده طرح شهرها و روستاها ، طرح های عمرانی دولت و تغییر کاربریهای غیرمجاز از بین رفته است که در صورت تداوم در 40 یا 50 سال آینده قطعاً کشور را دچار کمبود شدید منابع غذایی و قحطی خواهد نمود زیرا دیگر زمینی برای کشاورزی باقی نخواهد ماند.

 نصیری با بیان اینکه برخی شهرستان ها از جمله شهرستان تبریز، بستان آباد، شبستر، آذرشهر و هریس در شرایط بحرانی قرار دارند گفت: اجرای هزار و 700 حکم تبصره 2 ماده 10 در سال گذشته نیز اکثراً در حیطه شهرستان تبریز بوده است و در شهرستانهای دیگر آنگونه که باید اجرای احکام صورت نگرفته است.

وی به شهرستان بستان آباد و شبستر و عدم اجرای احکام قلع و قمع ناشی از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی اشاره نموده و گفت: عدم اجرای احکام ، متخلفین را در تغییر کاربری اراضی کشاورزی جسورتر ساخته است.

وی به معطل ماندن اجرای 14 حکم قطعی صادر شده در منطقه صوفیان که ازسال گذشته تاکنون اجرا نگردیده اشاره و ضمن بحرانی خواندن شرایط منطقه امند گفت: متاسفانه تمامی اراضی کشاورزی این منطقه تغییر کاربری داده شده است.

وی با بیان اینکه بنگاه های معاملات ملکی غیرمجاز مستقر در این منطقه جمع آوری خواهد شد ادامه داد: بنگاه های مجاز نیز برای انجام معاملات ملزم به گرفتن استعلام از سازمان جهادکشاورزی خواهند شد و در استعلام به این مطلب پرداخته خواهد شد که  آیا این معامله با قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی مطابقت دارد یا خیر.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان در مورد شهرستان هریس نیز به هماهنگی حراست و گشت اراضی اشاره نمود و گفت: پیشرفت های خوبی در این شهرستان صورت گرفته است همین طور در مورد شهرستان آذرشهر که با تلاشهای رئیس امور اراضی این شهرستان تقریباً به حالت کنترل درآمده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید