Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

خرید تضمینی ۵۳ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

خرید بیش از ۲ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در مدت سپری شده از سالجاری ۲ هزار و ۱۱۶ تن کلزا از کشاورزان این استان خریداری شده است.

خرید تضمینی ۵۳ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

 اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: افزود: از این مقدار کلزای خریداری شده ۳۵۰ تن به صورت تضمینی از کلزاکاران استان، خریداری و تحویل گرفته شده است.

وی گفت: یک هزار و ۴۶۶ تن کلزا نیز به صورت قرادادی و انعقاد قرارداد با کلزاکاران استان خرید انجام شده است، ضمن اینکه کارخانه‌های متفرقه نیز ۳۰۰ تن نیاز خود را تامین کرده اند.

 فتحی ادامه داد: تاکنون ۵۰ درصد مطالبات کلزاکاران آذربایجان شرقی معادل ۸۷ میلیارد ریال به آنان پرداخت شده و بقیه نیز به زودی و به تدریج پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به سطح زیر کشت ۲ هزار و ۳۳۰ هکتاری کلزا در استان تشریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی، کشت محصولات پاییزه مانند کلزا به دلیل مصرف آب کمتر، از برنامه‌های دارای اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان است.

 فتحی افزود: در عین حال تأکید سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بر این است که کلزا در تناوب با غلات کشت شود، زیرا سبب حاصلخیزی خاک، کاهش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز شده و با کشت متناوب در سال زراعی بعد، سبب افزایش تولید غلات نیز می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: با افزایش کشت و تولید دانه‌های روغنی از جمله کلزا، از تفاله آن نیز پس از استحصال روغن در کارخانجات روغن کشی برای خوراک دام و طیور استفاده می‌شود که اکنون کشور به میزان زیادی به واردات کنجاله کلزا وابسته است.

وی همچنین از خرید تضمینی ۵۳ هزار تن گندم تا روز گذشته ۲۷ تیرماه در استان خبر داد و در تشریح جزئیات این خرید تضمینی، اظهار کرد: به میزان ۴۳ هزار و ۳۴۵ تن گندم تنها از طریق اداره کل غله استان خریداری شده و شرکت تعاون روستایی نیز ۳۹۰۳ تن گندم را به صورت تضمینی خرید کرده است که در مجموع خرید تضمینی ۴۷ هزار و ۲۴۸ تن گندم در سامانه به ثبت رسیده است.

وی افزود: ۵۶۰۰ تن گندم بذری نیز در راستای بذرگیری و تحویل آن به کشاورزان استان جهت کشت گندم سال بعد، خرید شده است.

وی با بیان این‌که در مدت مشابه سال گذشته به میزان ۴۴ هزار و ۱۶۱ تن گندم خریداری شده بود، افزود: تا امروز بر اساس میزان خریدی که در سامانه به ثبت رسیده، ۲۳۸۳ میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال هزینه خرید داشتیم که ۴۸ درصد آن یعنی ۱۱۴۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون ریال پرداخت شده است. گندم کاران استان اکنون ۱۲۴۱ میلیارد و ۹۱۳ میلیون ریال از دولت جهت خرید تضمینی گندم مطالبه دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید