Iranian Agriculture News Agency

فتحی اعلام کرد:

وقوع انقلابی درشبکه های آبیاری شهرهای مرزی آذربایجان شرقی با تجهیز 19800 هکتار از اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال، استفاده از روشهای نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه است.

وقوع انقلابی درشبکه های آبیاری شهرهای مرزی آذربایجان شرقی با تجهیز 19800 هکتار از اراضی کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در برنامه تلویزیونی مستند احیای دریاچه ارومیه با اشاره به نحوه تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به مشکلات و معضلات کاهش آب دریاچه ارومیه دولت با اراده قوی تصمیم به تشکیل این ستاد گرفت.

وی افزود: همجواری استان آذربایجان شرقی با دریاچه ارومیه موجب استحصال محصولات متنوع و زیادی در این حوضه می شد که خطر کاهش آب امکان کاهش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشت و کلیه دستگاه های دولتی عضو ستاد با در اولویت قرار دادن این هدف در دستور کار خود، اقدامات لازم را انجام داده اند.

 فتحی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان کل برنامه های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است افزود: برای اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در استان به دلیل کاهش آب دریاچه، کاهش نیابد، پروژه های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در اولویت قرار گرفت.

وی تاکید کرد: اگر اقدامات صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام نمی شد، حیات در این منطقه کامل از بین رفته بود و هیچ محصول کشاورزی در این حوضه امکان تولید نداشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به اقدامات زیرساختی و جایگزینی تولید محصولات با مصرف کمتر آب اشاره کرد وگفت: پروژه های بزرگ و مطلوبی در این رابطه ازمحل اعتبارات دریاچه ارومیه اجرا، تکمیل و به بهره برداری رسیده و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر اقدامات زیرساختی مثل ایجاد و اصلاح سیستمها و کانالهای آبیاری و بهسازی قنوات، اقدامات نرم افزاری در راستای اصلاح الگوی کشت برای استفاده مطلوب از آب در استان در این مدت انجام شده است که به عنوان مثال می توان به جایگزینی محصولات مثل کلزا و کینوا که جدیداً وارد ادبیات کشاورزی استان شده، با محصولاتی با مصرف آب بیشتر مثل پیاز و یونجه اشاره کرد.

 فتحی با اشاره به کشت نشایی برخی محصولات مثل پیاز در این حوضه گفت: در این کشت حداقل 4 مرحله از آبیاری محصول حذف می شود که برای کشت محصولات ضروری و پرمصرف مناسب است که با استقبال کشاورزان همراه شده است.

وی در ارتباط با توسعه گلخانه ها با رویکرد اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب افزود: تا سال 1392 حدود 56 هکتار گلخانه در استان وجود داشت که در حال حاضر این مقدار به 320 هکتار افزایش یافته و حدود 280 هکتار در دست ساخت بوده و پیش بینی می شود تا انتهای سال به مرحله بهره برداری برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه بهینه سازی مصرف آب کشاورزی گفت: منابع آبی استان از دو بخش آب های زیر زمینی و سطحی تامین می شود که عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال و کاهش مصرف آب کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر است.

فتحی در تشریح اقدامات گفت: سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال از روش لاینینگ کانال ها یا بهسازی کانال های آبیاری استفاده می کند که با همکاری شرکت آب منطقه ای استان تحت عنوان شبکه های آبیاری یک و دو و سازمان جهاد کشاورزی با عنوان شبکه های آبیاری سه و چهار که از سال 1396 حدود 133 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 52 میلیارد تومان در حال اجرا می باشد.

وی افزود: ایجاد شبکه های آبیاری فرعی سه و چهار و زهکشی در پایاب سدهای استان از سال 1396 تا پایان سال 1399 در حدود 16 هزار هکتار با اعتبار 256 میلیارد تومان اجرا شده است که تا سال 1392 کل شبکه های آبیاری استان حدود 40 هزار هکتار بود.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته از محل رودخانه های غرب و شمالغرب در شهرستان های جلفا، خداآفرین، ورزقان و مرند گفت: علاوه بر 16 هزار هکتار اشاره شده در پروژه های اشاره شده در کل استان، حدود 19 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان ها تحت پوشش شبکه های آبیاری قرار گرفته است که انقلابی در زمینه شبکه های آبیاری در این شهرستان های مرزی می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه استفاده از روشهای سنتی آبیاری در مزرعه، باعث هدر رفت آب می شود گفت: برای استفاده بهینه از آب، روشهای مدرن آبیاری که همان آبیاری تحت فشار می باشد به کار گرفته شده است که شامل آبیاری قطره ای، بارانی ، تیپ و جالیزی است که در طول 4 سال گذشته حدود 14 هزار 328 هکتار در کل استان با اعتبار 155 میلیارد تومان تنها برای آبیاری قطره ای و بارانی اجرا شده است.

وی لوله گذاری پایاب چاه ها و انتقال آب از طریق لوله را یکی دیگر از روشهای بهینه سازی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با شروع این فرآیند از سال 1393 حدود 285 کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.

 فتحی بهسازی قنوات را یکی از مهم ترین پروژه های آبیاری در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی قلمداد کرد و گفت: از سال 1396 تا پایان سال 1399 برای استفاده از آب این قنوات برای کشاورزی، لایروبی و مرمت آنها در دستور کار قرار گرفت که تاکنون تعداد 251 رشته قنات با اعتبار بالغ بر 15 میلیارد تومان بهسازی و لایروبی انجام شده است و در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی قرار گرفته است.

وی وسعت کل آبیاری تحت فشار اجرا شده در استان آذربایجان شرقی را تا پایان سال 99 در حدود 78 هزار و 440 هکتار بیان کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید