Iranian Agriculture News Agency

سفیر ژاپن در ایران:

رسیدن دریاچه ارومیه به سطح ثبات، نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کرده است

سفیر ژاپن در کشورمان در سفر به شهرستان های ملکان و بناب از طرح های احیای دریاچه ارومیه بازدید کرد.

رسیدن دریاچه ارومیه به سطح ثبات، نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کرده است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اصلاح الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری و طرح های تولیدی از جمله اقدامات احیای دریاچه ارومیه است که سفیر ژاپن در ایران با آنها آشنا شد.

کازوتوشی آیکاوا با ابراز رضایت از اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: رسیدن این دریاچه به سطح ثبات، نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کرده است.

وی در رابطه با طرح‌های آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: از رسیدن دریاچه به سطح پایدار خوشحال هستیم.

وی با اشاره به همکاری دفتر پیشرفت و توسعه سازمان ملل (یو. ان. دی. پی) برای احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن همکاری خوبی برای پایدار نگه داشتن دریاچه با سازمان ملل دارد و تغییر الگوی کشت و نیز حمایت از شغل‌های جانبی در کنار آن یک کار تکمیلی است.

سفیر ژاپن در کشورمان خاطرنشان کرد: به همین منظور بیش از ۱۰۰ سمینار موفقیت آمیز در ایران برگزار کرده ایم، تا جایی که بتوانیم برنامه‌هایی از این قبیل را در سایر نقاط ایران نیز اجرا می‌کنیم.

سفیر ژاپن به همراه کلودیو پروویداس نماینده مقیم برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل متحد در ایران از دریاچه ارومیه، تالاب بین المللی قره قشلاق بناب و چند روستای حاشیه این دریاچه و کارگاه‌های مختلف مشاغل پایدار بازدید کرد.

بازدید سفیر ژاپن از طرحهای احیای دریاچه اورمیه طرح استقرار کشاورزی پایدار و اقتصاد خرد زنان در حوزه دریاچه ارومیه با همکاری کشور ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران و با هدف ارتقای سطح آگاهی بهره برداران و احیای این دریاچه در روستا‌های حاشیه دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

کشت نشدن محصولاتی با مصرف آب بیشتر از جمله پیاز، استفاده از سامانه های آبیاری نوین از جمله آبیاری قطره‌ای و بارانی و تغییر الگوی کشت از محصولات پرمصرف آب به محصولات کم مصرف آب از جمله اقداماتی است که کشاورزان و روستاییان شهرستان بناب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه انجام داده اند.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت ۵۱۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از شش حوضه آبریز اصلی کشور است. این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی (۴۶%)، آذربایجان شرقی (۴۳%) و کردستان (۱۱%) قرار دارد.

بازدید سفیر ژاپن از طرحهای احیای دریاچه اورمیه دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی ایران و جهان به شمار می‌آرود.

این دریاچه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است، این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید