Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

تعمیم اثربخشی فناوریهای مراکز دانش بنیان به کشاورزان نیازمند خوداثباتی این فناوریهاست

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تعمیم و قبولاندن اثر بخشی تکنولوژی و فناوری های به دست آمده در مراکز دانش بنیان به کشاورزان نیازمند خوداثباتی و نشان دادن نتایج این عملکرد است.

تعمیم اثربخشی فناوریهای مراکز دانش بنیان به کشاورزان نیازمند خوداثباتی این فناوریهاست

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست تخصصی آشنایی مجموعه های نوآور ، فناور و دانش بنیان و سرمایه گذران با فعالیت های در دست اقدام بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی غذایی در پردیس آموزشی و پژوهشی سعیدآباد ضمن اظهار این مطلب افزود: محدودیت منابع و کمبود آب و لزوم تامین غذای مورد نیاز جامعه علیرغم این محدویتها، پناه بردن به دامان علم و دانش روز و تکنولوژی نوین را  برای بالا بردن عملکرد در واحد سطح ضروری ساخته است طبیعتاً هر فعالیتی که باعث افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم شده و درآمد کشاورز را افزایش دهد و با استحصال میزان تولید بیشتر از مزارع واحد تولیدی دغدغه تولید را از بین ببرد مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی و وزارت جهادکشاورزی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در طول تاریخ با دانش اقتضای زمان پیش رفته است اظهار داشت: علیرغم محدودتر شدن منابع و کاهش میزان آب و زمین در دنیا یقیناً میزان تولید 50 سال قبل با میزان تولید کنونی قابل مقایسه نمی باشد این افزایش تولید با اتکا به دانش جدید صورت گرفته است که باعث شده به عنوان مثال در مورد یک نوع گندم عملکرد 250 کیلوگرم در هکتار در دیم به 1.5 تن افزایش یابد. لذا  استفاده و کاربرد دانش و تکنولوژی روز از بدیهی ترین ضروریات است.

فتحی در همین راستا همایش برگزار شده را جهت معرفی و شناساندن تکنولوژی جدیدی در عرصه تولید گلخانه ارزیابی نموده و گفت: تعمیم و قبولاندن اثربخشی تکنولوژی و فناوری های به دست آمده در مراکز دانش بنیان به کشاورزان نیازمند خوداثباتی و نشان دادن نتایج این عملکرد می باشد در غیر اینصورت با توجه به ساختار تشکیلاتی بخش کشاورزی که عمدتاً شامل افراد پا به سن گذاشته می باشند، تکنولوژی های جدید با رغبتی مواجه نشده و بازاریابی مورد نظر مراکز دانش بنیان محقق نخواهد شد.

وی ایجاد طرح پایلوت تکنولوژی جدید مورد بحث را به اقتباس از مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی استان درجهت اجرایی نمودن و معرفی نتیجه این تکنولوژی دانسته و گفت: وظیفه ما به عنوان متولی بخش کشاورزی ترویج و معرفی این تکنولوژی و فعالیت و نتایج مطلوب حاصل از اجرایی نمودن آن به کشاورزان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی است. به این صورت می توان تکتولوژی های جدید را به کل جامعه کشاورزی تعمیم داد.

وی از پشتیبانی های مالی و تسهیلاتی نیز به عنوان وظیفه دیگر متولی بخش کشاورزی یاد نمود و گفت: فناوری و تکنولوژیهای مورد تایید مرکز تحقیقات توسط بخش ترویج سازمان معرفی شده و توسط معاونت برنامه ریزی مورد پشتیبانی تسهیلاتی قرار می گیرد.

وی تکنولوژی جدید معرفی شده را نیز مشمول همین قانون دانست و افزود: در صورت تایید آن از سوی مرکزتحقیقات از محل اعتبارات بند الف تبصره 18 و از محل اعتبارات تکلیفی موجود برای جهادکشاورزی می تواند مورد حمایتهای تسهیلاتی نیز قرار بگیرد در زمینه صدور مجوزهای تعمیم این فعالیت در جامعه نیز همکاریهای لازم صورت خواهد گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید