Iranian Agriculture News Agency

بهره برداری از یک واحد گلخانه‌ای در جلفا با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

یک واحد گلخانه‌ای تولید صیفی جات گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

بهره برداری از یک واحد گلخانه‌ای در جلفا با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

 مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه این واحد گلخانه‌ای با سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد ریالی در زمینی به وسعت حدود ۷ هزار متر مربع در سایت گلخانه‌ای ارس واقع شده است گفت: واحد گلخانه‌ای آذرتانسو ارس با اشتغالزایی ۶ نفر، سالانه ۱۶۰ تن انواع صیفی جات هیدروپونیک تولید خواهد کرد.

 محسن شیخلو با بیان اینکه منطقه آزاد ارس به دلیل استقرار یکی از بزرگترین مجتمع‌های گلخانه ای خاورمیانه در آن، در سال‌های اخیر به چشم و چراغ صنعت گلخانه‌ای در خاورمیانه تبدیل شده است افزود: وجود بزرگترین واحدهای گلخانه ای با آخرین فن آوری های روز دنیا در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس، محیطی فراهم کرده تا امکان تولید انواع محصولات گلخانه ای با کیفیت جهانی ایجاد شود و رکورددار تولید محصولاتی همچون فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و خیار باشد و با صادرات این محصولات در شرایط تحریم، اشتغال و ارزآوری مناسبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه متوسط تولید فلفل دلمه ای در گلخانه های کشور ۲۳۰ تن در هکتار است، اما در منطقه آزاد ارس با تلاش بخش کشاورزی و کارکنان یکی از واحدهای گلخانه‌ای، رکورد این تولید در واحد سطح به ۳۰۰ تن در هکتار افزایش یافته است افزود: منطقه آزاد ارس در تولید محصولات گلخانه ای مثل گوجه فرنگی و خیار نیز رکوردار است و تولیدات آن به کشورهای مجاور به خصوص روسیه و بازارهای حاشیه خلیج فارس  به ‌عنوان بازارهای هدف با  ارزآوری مناسب صادر می شود.

مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس با بیان اینکه یکی از مزیت های نسبی مجتمع های گلخانه ای منطقه آزاد ارس که آن را در سطح کشور بی رقیب و برای فعالان صنعت گلخانه ای خاورمیانه به رقیبی سرسخت تبدیل کرده است افزود: در منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در ۱۳۲ کیلومتری شمال غرب حدود ۱۵۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری و حدود ۲۵۰ هکتار گلخانه در حال ساخت وجود دارد که سالانه نزدیک به ۵۰ میلیون دلار محصول از آنها صادر می شود.

وی افزود: ظرفیت تولید مجتمع های گلخانه ای منطقه آزاد ارس ۴۰ هزار تن انواع محصول است که بیش از ۲۰ هزار تن آن صادر می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید