Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

تجهیز 20 هزارهکتار از اراضی کشاورزی استان ازمحل اعتبارات رودخانه های مرزی به سیستمهای نوین آبیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: افزایش بهره وری کشاورزی از طریق ارتقاء ضریب نفوذ دانش و فنون مدرن کشاورزی تحقق می یابد.

تجهیز 20 هزارهکتار از اراضی کشاورزی استان ازمحل اعتبارات رودخانه های مرزی به سیستمهای نوین آبیاری

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سی و پنجمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی که با حضور محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهادکشاورزی استان، علی جهانگیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، معاونین و مدیران ستادی و ادارات تابعه و تولیدکنندگان برتر کشاورزی استان در محل استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.

اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با تبریک ایام ا... دهه مبارک فجر 99 و تقدیر و تشکر از حمایت های همه جانبه استاندار  آذربایجان شرقی از بخش کشاورزی استان و بیان این مطلب افزود: 347 نفر از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی عملکرد و فعالیت خود را در قالب پرونده کاری ارسال نموده بودند که از این تعداد 90 نفر به عنوان نمونه استانی و از میان این تعداد نیز 9 نفر به عنوان نمونه ملی در سطح کشور برگزیده و معرفی شده اند.    

وی، ادامه داد: طی چندین سال گذشته تنها 3 نفر از کشاورزان استان به عنوان نمونه ملی انتخاب شده بودند اما امسال با عنایت پروردگار متعال و همت کشاورزان، معاونین و مدیران ستادی جهادکشاورزی استان این رقم به 9 نفر رسیده است.

 فتحی افزود: فاصله فاحش بین میزان تولیدکننده برتر با متوسط تولید کشاورزان عادی، مجموعه جهاد کشاورزی استان را تشویق می کند تا همه ساله این مراسم را با رونق بیشتر و باشکوه تر برگزار نماید کشاورزان و بهره برداران نمونه کشاورزی اذعان می کنند که با استفاده از دانش و علوم جدید کشاورزی، بکاربردن بذر اصلاح شده و ارقام جدید و دانش روز کارشناسان و متخصصین کشاورزی توانسته اند تا متوسط عملکرد تولید خود را به نحو چشمگیری افزایش دهند.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: متوسط تولید سیب توسط تولیدکننده برتر در استان 130 تن در هکتار است در حالیکه متوسط عملکرد سایر باغداران بیش از 15 تن در هکتار نمی باشد، لذا تنها روشی که با استفاده از آن می توانیم متوسط تولید را به سطح تولیدکنندگان برتر ارتقاء و میزان تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم صرفاً با افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی امکانپذیر خواهد بود.   

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران دریاچه ارومیه و محدودیت منابع آب و خاک، اظهار نمود: بیش از 56 درصد از تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق می افتد و با عنایت به این موضوع که همه ساله منابع آب و خاک در این حوضه رو به کاهش می باشد، بنابر این ارتقاء بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح باید جزو برنامه های اولویت دار سازمان جهادکشاورزی استان بوده و باشد.

 فتحی، افزود: عقد تفاهمنامه همکاری در سال 99 بین سازمان جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام راحل(ره) در راستای پشتیبانی از مراکز خدمات غیردولتی، حمایت مالی کارشناسان پهنه اراضی زراعی، خرید بذور اصلاح شده و ارقام جدید در محصولات زراعی مخصوصاً تولیدات دیمی از اقدامات اساسی سازمان جهادکشاورزی استان در جهت ارتقاء میزان بهره وری در کشاورزان است.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: خوشبختانه از زمان شروع به کار دولت محترم تدبیر و امید نسبت به گسترش و توسعه کشاورزی کشور توجهات خاصی اعمال گردیده و خدمات بسیار مطلوب و مفیدی در این حوزه انجام شده است.

وی با اشاره به لزوم تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری و استفاده بهینه از آب کشاورزی، اظهار کرد: طی 3 سال اخیر 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستانهای جلفا، خداآفرین و ورزقان از محل اعتبارات رودخانه های مرزی به سیستم های مدرن آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار مجهز گردیده اند این امر در حالی اتفاق افتاده که از ابتدای فلاحت تا سال 92 مجموع کل اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی که به شبکه های آبیاری تجهیز شده بودند فقط 40 هزار هکتار بود.

 فتحی اضافه نمود: طراحی خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون برای مکانیزه کردن ادوات و ماشین آلات کشاورزی با عاملیت بانک کشاورزی و پرداخت سالانه 120 الی 130 میلیارد تومان تسهیلات اعتباری از ابتدای دولت تدبیر و امید برای خرید تراکتور، کمباین و ادوات دنباله بند، یکی دیگر از اقدامات مهم و ارزشمند دولت، وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان در راستای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با خاطرنشان ساختن این موضوع که همه ساله در طول سال چندین نوبت مراسم افتتاح و راه اندازی پروژه ها و طرحهای کشاورزی در هفته گرامی داشت جهادکشاورزی و بزرگداشت هفته دولت در استان برگزار می شود، گفت: در ایام ا... دهه مبارک فجر امسال نیز 93 پروژه زیربنائی و عمرانی بخش کشاورزی استانی با اعتباری بالغ بر 212 میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری خواهند رسید.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید