Iranian Agriculture News Agency

1 میلیون تن ظرفیت سردخانه‌ای آذربایجان شرقی افزایش می‌یابد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با بهره برداری از200 سردخانه جدید، یک میلیون تن توان سردخانه ای آذربایجان شرقی افزایش می یابد.

1 میلیون تن ظرفیت سردخانه‌ای آذربایجان شرقی افزایش می‌یابد

ایاز برنو در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه سردخانه ها نخستین حلقه زنجیره صنایع تبدیلی محسوب می شوند گفت: هم اکنون در استان 120 سردخانه نگهداری میوه وجود دارد که ظرفیت آن، بیش از 400 هزار تن است علاوه بر این، مجوز ساخت 200 سردخانه جدید دیگر نیز صادر شده است که با بهره برداری از آنها یک میلیون تن توان سردخانه ای آذربایجان شرقی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد داریم افزود: آذربایجان شرقی از قطبهای مهم ظرفیت سردخانه در کشور بوده و بعد از استانهای آذربایجان غربی و تهران، رتبه سوم کشور را در تعداد وظرفیت سردخانه های کشورداراست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود واسطه ها و دلالان، باید بخشی از محصولات تولیدی استان همچون سیب بصورت مطلوب در سردخانه ها ذخیره و نگهداری شود ادامه داد: در تحقق آن، باید تلاش کنیم واحدهای سردخانه ای که مجوز آنها صادر شده بزودی مراحل احداث آنها انجام شود تا علاوه برایجاد اشتغال، در افزایش درآمد تولیدکنندگان و ارتقا سطح اقتصاد کشاورزی منطقه تاثیر مهمی را از خود بجای گذارد.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی دو ویژگی اصلی فصلی و فسادپذیر را دارا هستند گفت: بنابراین نگهداری این محصولات نقش مهمی در کاهش ضایعات و افزایش بهره وری دارد.

 برنو با بیان اینکه سرانه سردخانه در استان آذربایجان شرقی به ازای هر نفر در کشور از ۲۵ کیلوگرم 10 سال قبل به بالای 100 کیلوگرم در حال حاضر رسیده است افزود: سرانه سردخانه در استان آذربایجان شرقی از سرانه کشوری آن(70 کیلو) و نیز از خیلی کشورهای دیگر همچون کشورهای توسعه یافته(80 کیلو) بالاتر است.

وی با بیان اینکه سردخانه ها نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل، توسعه صادرات، کم کردن نقش واسطه ها، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات ایفا می کنند ادامه داد: بطورکلی با ایجاد واحدهای سردخانه ای در اقصی نقاط استان ضمن کاهش ضایعات محصولات و اقتصادی کردن تولید می توان این اقلام را به موقع به بازار مصرف عرضه و از افزایش بی رویه قیمت ها نیز جلوگیری کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان مراغه با 43 سردخانه فعال به ظرفیت130 هزارتن بیشترین سردخانه های استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است گفت: شهرستانهای میانه ، اهر و تبریز نیز به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفته اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید