Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی مطرح کرد:

نژاد گاو سرابی ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی/ موقعیت ممتاز آذربایجان شرقی به لحاظ صادرات و واردات کشاورزی به منطقه

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی و نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی، گفت: استان آذربایجان شرقی به لحاظ توسعه صادرات و واردات محصولات کشاورزی در شرایط تحریمی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نژاد گاو سرابی ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی/ موقعیت ممتاز آذربایجان شرقی به لحاظ صادرات و واردات کشاورزی به منطقه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، یوسف داودی رئیس مجمع نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی و نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران که با حضور فیروز باقرزاده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سراب برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تنها راه اساسی دور زدن تحریم‌ها، توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه و صادرات و واردات محصولات کشاورزی به این کشورها است.

وی ادامه داد: ایران با 15 کشور منطقه روابط دوستانه و اقتصادی تنگاتنگی دارد، با توجه به اعمال تحریم‌های استکبار جهانی علیه نظام جمهوری اسلامی، توسعه مراودات اقتصادی با این کشورها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 داودی، افزود: استان آذربایجان شرقی به لحاظ صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی به کشورهای منطقه از شرایط ویژه ای برخوردار است.

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تولید سیب زمینی در شهرستان سراب، گفت: فراهم نمودن صادرات سریع سیب زمینی از شهرستان سراب، جهت جلوگیری از کاهش قیمت این محصول در بازارهای داخلی و جلوگیری از متحمل شدن ضرر و زیان کشاورزان و تولیدکنندگان عمده این محصول ضروری و اجتناب ناپذیر است، بایستی در سریع ترین زمان ممکن این مهم اتفاق بیافتد.

نماینده  سراب در مجلس شورای اسلامی، تاکید نمود: توسعه صادرات، کمبود ارز و بسیاری از مشکلات اقتصادی را برطرف خواهد کرد، مهمترین پارامتر اصلی برای تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی؛ صادرات و بازارفروش مناسب برای عرضه محصولات تولیدی خود است لذا ضرورت دارد سریعاً بستر صادرات و فروش محصولات کشاورزی استان از جمله سیب زمینی شهرستان سراب فراهم گردد.

 داودی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: نژاد گاو سرابی یک ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی بشمار می آید، نگهداری ژن گاو سراب برعهده وزارت جهادکشاورزی بوده و شهرستان سراب به عنوان خاستگاه اصلی این نژاد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است این نژاد در مرکز اصلاح نژاد گاو سراب ذخیره و نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به روش اسپرم‌گیری و نگهداری آن در ازت مایع و بانک اسپرم به صورت طولانی مدت بعنوان یکی از روش‌های رایج ذخیره ژنتیکی نژادهای خاص و مهم که در بسیاری از اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار نمود: ذخایر ژنتیکی متعلق به نسل‌های آینده کشور است، حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی برعهده دولت و وزارت جهادکشاورزی است.

 

گاو-سرابی-2

شرح عکس ایانا: در مورد پیدایش این توده ژنتیکی در ایران و نیز در منطقه سراب دیدگاه‌های مختلفی توسط مردم بومی مطرح ‌می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌شود. گروهی به نقل از گذشتگان معتقدند که این نژاد در زمان‌های قدیم به‌وسیله تعدادی از خوانین سراب از منطقه دیگری به سراب آورده شده است و گروهی معتقدند که یک توده گاو توسط یکی از سران ایل شاهسون از قره‌باغ به این منطقه وارد شده و با گاوهای بومی منطقه آمیزش یافته و گاوهای سرابی از آنها به‌وجود آمده‌اند. عده‌ای دیگر نیز عقیده دارند در حدود 300 سال پیش، اجداد این نژاد از دیگر نقاط به این منطقه آورده شده است. نظریه‌ای نیز وجود دارد مبنی بر آن که قبل از مشروطیت شخصی به نام امیر بهادر تعدادی گاو از کشور روسیه تزاری وارد سراب نموده و پس از آمیزش با گاوهای بومی منطقه باعث پیدایش گاوهایی شد که به‌نام نژاد یا توده گاو سرابی معروف‌اند./ منبع: موسسه تحقیقات علوم دامی

 

رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: ژن گاو سرابی در مقایسه با گاو هلشتاین به عنوان نژادی جهانی و پرشیرده دارای مزایا و محاسن ویژه ای است نژاد گاو سراب در برابر بیماری‌ها از جمله بیماری ورم پستان، جفت ماندگی، پوکی استخوان، بیماری کفتار و کبد چرب که از وحشتناک‌ترین بیماری‌های دامی بشمار می آید، مقاومت بی‌نظیری از خود نشان می‌دهد.

 داودی با اشاره به اهمیت مصرف بهینه منابع آبی در بحث کشاورزی، افزود: سالانه 260 میلیون مترمکعب آب در کشاورزی شهرستان مصرف می‌شود، بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی حائز اهمیت بوده و باید مزارع کشاورزی و باغات به سیستم‌های مدرن آبیاری مجهز شوند.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بالای 200 کیلومتر به کانل های انتقال آب نیاز داریم تا از هدررفت منابع آبی جلوگیری گردد لذا احداث و راه‌اندازی کانالهای انتقال آب، تجهیز مزارع به سیستم های نوین آبیاری منجمله آبیاری قطره ای و آبیاری سلول به سلول (میکرو) در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی استان حیاتی است.

 داودی با تاکید بر تولید بذر سیب‌زمینی در شهرستان و توسعه آبزی‌پروری به ویژه ماهیان سردآبی( ماهی قزل‌آلا و رنگین کمان ) در استان آذربایجان شرقی و شهرستان سراب، گفت: کشاورزان و دامداران شهرستان سراب بایستی با عضویت در صندوق توسعه کشاورزی و استفاده از تسهیلات اعتباری این صندوق که بطور قرض الحسنه پرداخت می‌شود، گامهای موثرتری در راستای توسعه کشاورزی و دامداری شهرستان سراب بردارند.

یاداوری می‌شود داودی دانش آموخته رشته دکترای دامپزشکی است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید