Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی ایانا با خبرنگاران فعال و نمونه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی / 5

در انتخاب سوژه های خبری، اولویت من کشاورزی است

ضمن تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران، شما را به مصاحبه زیبا و جالب خبرگزاری ایانا با سرکارخانم فائزه قره پور از خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا ، یکی از فعال ترین خبرنگاران بخش کشاورزی و چهره شاخص خبر در بخش کشاورزی دعوت می کنیم.

در انتخاب سوژه های خبری، اولویت من کشاورزی است

خبرگزاری ایانا- سرکارخانم قرهپور با سلام و احترام خدمت شما،  لطفا در ابتدا معرفی مختصری از خود داشته باشید و بفرمایید کار خبرنگاری را از چه زمانی و  کجا شروع کردید؟

 فائزه قره‌پور هستم، دانشجوی کارشناسی مهندسی کشاورزی در دانشگاه تبریز. خبرنگاری را از اواخر تیر ماه سال گذشته، به صورت کارآموزی در خبرگزاری ایسنا (خبرگزاری دانشجویان ایران) آغاز کردم.

 

کدام عوامل باعث شدند که مسیر زندگی شما در راه خبررسانی و دغدغه های مردم قرار بگیرد؟

با توجه به وجود مشکلات اجتماعی، اقتصادی و ... در جامعه، به نظر بنده برخی دغدغه‌ها آنطور که باید مطرح نمی‌شد در حالی که این امور احتیاج به پرداخت درست و انعکاس شفاف در جامعه را دارند. از این رو انعکاس این مشکلات و پیگیری و حل آنها را با همراهی و از طریق مسئولان را سرلوحه کارم قرار دادم و جدی گرفتم.

 

کدام زمینه را بیشتر برای انتشار خبر و تحلیل قرار می دهید بخش کشاورزی در اولویت چندم شما است؟

پس از ورود به عرصه خبر، یکی از دغدغه‌های مهمی که با آن رو به رو شدم، عدم توجه و پرداخت کامل به بخش کشاورزی استان بود. با توجه به پیشرفت‌ها و ارتقای جایگاه کشاورزی در آذربایجان شرقی طی سالهای اخیر و همچنین بنا بر رشته تخصصی خود ترجیح دادم تا اغلب وقت خبری خود را در این حوزه بکار گیرم. اولویت اولم در خبرنویسی، بخش کشاورزی است.

 

رمز موفقیت یک خبرنگار از دید شما؟

رمز موفقیت یک خبرنگار خوب گوش دادن و بیان خبر با کیفیت در کمترین تعداد جمله بندی است.

 

کدام یک از گزارش ها یا خبرهایتان را در بخش کشاورزی بیشتر از همه دوست دارید یا تلخ ترین و شیرین‌ترین خبر که تا حالا کار کردید چه بوده است؟

با توجه به سابقه یک ساله در عرصه خبری، از نگاه خودم تقریبا تازه کار هستم اما تهیه گزارش از شترها در حوضه دریاچه ارومیه به همراه عکاس خبرگزاری یکی از شیرین‌ترین گزارش خبری در طول این یک سال بوده است. گزارشی که تجربه‌ای متفاوت را به جهت دیدن شترها برای نخستین بار در عمرم و آن هم در استان کوهستانی آذربایجان شرقی برایم رقم خورد.

 

تا چه حد فشار دیگران روی عملکرد شما تاثیرگزار بوده؟

سعی کرده‌ام که هیچگاه فشار دیگران را در نگارش خبر دخالت ندهم اما اگر فرد مصاحبه شونده تمایلی برای انعکاس بخشی از متن نداشته باشد، حدالامکان آن بخش را حذف می‌کنم. البته همواره گوشزدهای سردبیر خبرگزاری ایسنا و راهنمایی‌های همکاران عزیز در خبرگزاری را که در عرصه خبری در کنارم بودند را با جان و دل گوش کرده و تا جایی که می‌توانم در کنار پیشکسوتان تجربه کسب می‌کنم.

 

نوع برخورد مردم و مسئولین به ویژه مسئولین بخش کشاورزی با شما چگونه است و چه انتظاراتی از آنها دارید؟

در حالت کلی مردم همکاری خوبی با اصحاب رسانه دارند و اغلب در تهیه گزارش‌ها کمک می‌کنند. مسئولان بخش کشاورزی استان نیز همواره تا جایی که بتوانند اطلاعات خود را در اختیار خبرنگار قرار می‌دهند که جا دارد از تمامی مسئولان به خصوص رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و معاونان و مدیران این نهاد قدردانی کرد چرا که واقعا همکاری خوبی با اصحاب رسانه دارند.

 

تا چه حد در زمینه خبرنگاری از خودتان راضی هستید؟

آنچنان که باید از خودم راضی نیستم اما امیدوارم با گذشت زمان و کسب تجارب مختلف بتوانم در بیان دغدغه‌های کشاورزی استان به نحو مطلوب‌تری عمل کنم.

 

اگر قرار باشه یک بار دیگر برگردید به قبل ، باز هم دوست داشتید خبرنگار بشوید؟

یکی از بهترین کارها در انتخاب مسیر زندگی که در عمرم انجام دادم ورود به عرصه خبری است. خبرنگاری، هنر بیان، هنر گوش دادن، هنر روابط اجتماعی و ... است. و من واقعا عاشق این هنر شدم.

 

بهترین گزارشی که تا حالا از بخش کشاورزی کار کردید و دوستش داشتید؟

تهیه گزارش از شترها در حوضه دریاچه.

 

در زندگی مدیون چه کسی هستید؟

خانواده‌‌ام و به خصوص مادرم همیشه و در همه حال برای پیشرفت در زندگی‌ مرا تشویق کرده و پشتوانه‌ای در رسیدن به خواسته‌هایم بوده‌ و هستند. تا عمر دارم مدیونشان خواهم بود.

 

یک خبرنگار چه وقت از زندگیش راضی می شود؟

یک خبرنگار همواره در به در دنبال سوژه می‌گردد، او پس از پیدا کردن سوژه و نگارش آن به نحو مطلوب از خودش و زندگیش راضی خواهد بود. نوشتن خبر، لذتی دارد که نمی‌شود بیان کرد اما می‌توان گفت که خبرنگار با نوشتن دغدغه‌ها و مشکلات به آرامش می‌رسد.

 

حرف آخر؟

در پایان از همکاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بسیار ممنون هستم؛ چرا که به نظر بنده بهترین همکاری را بین روابط عمومی‌های سایر ادارات و سازمان‌ها با خبرنگاران داشته‌اند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید