Iranian Agriculture News Agency

تحقق ۸۵ درصدی سهم بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی در تامین آب دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تا پایان پارسال سهم بخش کشاورزی در تامین آب دریاچه ارومیه ۸۵ درصد تحقق یافت.

تحقق ۸۵ درصدی سهم بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی در تامین آب دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: طبق برآورد کارشناسان مقرر بود تا پایان سال ۹۸ از محل ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی استان 270 میلیون مترمکعب آب برای دریاچه ارومیه تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت حدود ۳۴ درصد کاهش مصرف آب کشاورزی در استان روی داده است، افزود: بقیه تعهد بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب به علت عدم تخصیص منابع محقق نشده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ در راستای احیای دریاچه ارومیه برای بخش کشاورزی ۵ پروژه تعریف شده بود، اظهار کرد: یکی از این طرح ها مطالعه و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار موضعی و بارانی بود که تاکنون ۱۵ هزار و ۱۱۳ هکتار در حوضه دریاچه ارومیه از محل منابع داخلی جهاد کشاورزی اجرا شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: مطالعه و اجرای طرح های انتقال آب و لوله گذاری در سطح ۶ هزار هکتار برای جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بازدهی مصرف آب، مطالعه و احداث شبکه های فرعی مدرن آبیاری زهکشی در سطح ۷ هزار و ۷۲۳ هکتار، جایگزینی کشت های گلخانه ای بجای سبزی و صیفی در سطح ۱۰۰ هکتار و تهیه نقشه کاداستر در اراضی کشاورزی از دیگر طرح های اجرا شده در بخش کشاورزی در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

 فتحی، ادامه داد: قرار بود تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در سطح ۴۷۰ هزار هکتار انجام شود که به علت قطع اعتبار فقط ۲۵۰ هزار هکتار اجرایی شده است.

وی یادآوری کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۵ طرح جامع زراعت و ترویج برای استفاده بهینه در مصرف و فرهنگ سازی بین کشاورزان و بهره برداران به طرح های بخش کشاورزی اضافه شد و در آن کلاس های آموزشی چهره به چهره برای بهره برداران حوضه دریاچه ارومیه برگزار شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی طرح جامع زراعت و باغبانی را از دیگر طرح های اضافه شده به بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: این طرح از سال ۹۵ تا ۹۸ در سطح ۶۳ هزار هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده و نتایج ملموس و مطلوبی حاصل شده و کشاورزان به ادامه این طرح رغبت زیادی پیدا کرده اند.

 فتحی، افزود: در راستای احیای دریاچه ارومیه طرح بوته کاری در اراضی شهرستان های عجبشیر و آذرشهر در سطح ۳ هزار و ۷۱۵ هکتار اجرا شده است و این طرح از طرح های موفق برای جلوگیری از ریزگردها است.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح اراضی بوته کاری شده این شهرستان ها قرق شده بنابراین برای تامین علوفه و نهاده های دامی بهره برداران نیاز به تخصیص حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است تا از طریق نهالستان ها و اراضی تحت پوشش جهاد کشاورزی، علوفه و نهاده های مورد نیاز دامداران برای تامین غذای دام تامین شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید