Iranian Agriculture News Agency

تقویت نظام نوین ترویج به منظور تحقق مطلوب اهداف طرح یاوران تولید

اولین جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان در سال 1399 99 در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

تقویت نظام نوین ترویج به منظور تحقق مطلوب اهداف طرح یاوران تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ضمن تسلیت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب و حوادث 15 خرداد سال 1342خاطر نشان ساخت: مرکز تحقیقات با همکاری مدیریت ترویج و مراکز خدماتی در بحث بهره وری آب در حاشیه دریاچه ارومیه در پایلوتهای اصلی و فرعی کارهای بسیار خوبی را که منجر به نتیجه شده انجام داده است.

 احمد بایبوردی افزود: در مرکز تحقیقات، تحقیقات غیرکاربردی کار نمی شود و 90 درصد طرحهای مرکز طرحهای ملی است و ما با تمام امکانات به عنوان بازوی علمی سازمان در خدمت مجموعه هستیم و لازم است تمام معاونتهای سازمان و ادارات تابعه به عنوان یک مجموعه با هماهنگی با یکدیگر آستین های خود را بالا بزنیم و در جهت حل مشکلات جامعه کشاورزی قدمهای اساسی برداریم.

وی با اشاره به آیین نامه اجرایی طرح ملی یاوران تولید گفت: در اجرای طرح یاوران تولید، کلیه واحدهای وابسته و تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شامل مؤسسات، پژوهشگاه، پژوهشکده ها، مراکز تحقیقات ملی و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانی مکلف به همکاری بیش از پیش با سازمانهای جهاد کشاورزی استانها هستند. بنابراین ضروری است اعضاء هیأت علمی، محققین و مدرسین صاحب نظر، همکاری جدی در نظارت و پایش عرصه های تولیدی، از طریق حضور در بازدیدهای هدفمند و مستمر به منظور واکاوی مشکلات و ارائه راهکار برای رفع موانع تولید را در سال جاری با اولویت ویژه پیگیری کنند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ضمن تأکید بر تقویت نظام نوین ترویج با همگرایی هر چه بیشتر بخشهای تحقیق، ترویج و اجرا و به منظور تحقق مطلوب اهداف طرح یاوران تولید گفت: ضروری است در اسرع وقت "کارگروه یاوران تولید استان" زیر نظر مستقیم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان،‌ با دبیری رئیس مرکزتحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی و عضویت معاونان اجرایی مربوطه از سازمان جهاد کشاورزی استان(تولیدات گیاهی، تولیدات دامی وآب وخاک وفنی ومهندسی)، مدیر هماهنگی ترویج، نماینده پژوهشگر ـ مروجان ارشد، دبیر محققان معین و دبیر مروجان پهنه تشکیل شود. این کارگروه به پیشنهاد معاونتهای اجرائی،‌ برنامه هفتگی بازدیدهای میدانی گروه ها، متشکل از نمایندگان هریک از بخشهای تولیدی همراه با محققین صاحب نظر موضوع را تنظیم و برای اجرا ابلاغ نموده و گزارش بازدیدها را که دربردارنده توصیه های فنی گروه است،‌ دریافت و اجرای توصیه های فنی ارائه شده را پیگیری می‌کنند.

 بایبوردی ابراز کرد: به منظور بهره مندی حداکثری از ظرفیت متخصصین در کل کشور، رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان هماهنگ کننده ملی طرح معرفی می گردد دبیران محترم کارگروه مؤظفند در صورت محدودیت افراد صاحب نظر در هرحوزه تخصصی در استان خود با هماهنگی هماهنگ کننده ملی از ظرفیت اعضاء هیأت علمی و متخصصین استانهای مجاور بهره مند شوند.

وی ادامه داد: به منظور شفافیت و تسهیل گردش کار، مرجع تصمیم گیری در رابطه با اعزام همکاران به مشارکت در برنامه های یاوران تولید (بازدید و ...)‌ در مراکز تحقیقات و آموزش استانی، ‌رئیس مرکز است رئیس مرکز براساس مصوبات کارگروه استانی،‌ برنامه های بازدید و محققین ذیربط را تعیین و ابلاغ خواهد کرد کلیه همکاران هیأت علمی و محقق غیر هیأت علمی مرکز مؤظف به پیگیری و اجرای دستور رئیس مرکز و گزارش نتیجه در قالب فرم پیوست به ایشان هستند و به منظور بررسی نتایج حاصل از طرح یاوران تولید، ضروری است گزارش بازدیدهای به عمل آمده و نتایج آنها در پایان هر ماه در قالب کاربرگ یک پیوست توسط دبیرکارگروه یاوران تولید به مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی منعکس شود. مؤسسه گزارش ماهانه عملکرد طرح را به تفکیک حوزه های تخصصی در استان های مختلف برای ارائه به مقام عالی وزارت به مؤسسه آموزش و ترویج ارائه خواهد کرد.

در ادامه عابدی پریخان رئیس بخش تحقیقاتی ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز در خصوص نظارت الکترونیکی بر تولید نهال در نهالستانها که برای اولین بار در کشور در استان آذربایجان شرقی صورت گرفته توضیحات کاملی ارائه کرد.

شایان ذکر است در خصوص مباحث مطروحه، بحث و تبادل نظر اعضای حاضر در جلسه نیز صورت گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید