Iranian Agriculture News Agency

طراحی و تولید نرم افزار تناسب اراضی برای نخستین بار در موسسه تحقیقات خاک و آب انجام می شود

جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و رئیس مرکز و اعضای شورای تحقیقات کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

طراحی و تولید نرم افزار تناسب اراضی برای نخستین بار در موسسه تحقیقات خاک و آب انجام می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، احمد بایبوردی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ضمن قرائت دستور جلسه گفت: باید برنامه محور جلو برویم، سازمان خواسته های خود را از ما بخواهد و ما در قالب کارگروهی پژوهش کنیم، ما آمده ایم تا به عنوان بازوی پژوهشی سازمان جهاد کشاورزی در خدمت مجموعه باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز ضمن  قدردانی از ارائه گزارشهای قابل استفاده خاطر نشان ساخت: در ابتدا باید این نکته را چکش کاری کرد که فلسفه تشکیل جلسات شورای تحقیقات چیست؟ آیا مشکل و مسئله ای وجود دارد که تحقیقات به تنهایی نمی تواند آن را حل نماید و می خواهد از پتانسیل های اعضای جلسه برای رفع مشکل استفاده کند یا اینکه یافته و تحقیق جدیدی است که می خواهد آن را معرفی کند.

اکبر فتحی افزود: تمام فعالیتهای بخش کشاورزی در تولید نمود پیدا می کند و سازمان زیر بخش های مختلفی دارد که همه در آن کارهای خود از جمله تحقیقات و مسائل مربوط به منابع طبیعی و ... را انجام می دهند و همه به تولید ربط دارند.

وی ابراز داشت: از دیدگاه بنده تمام زحماتی که همکاران می کشند تقدیر آن در داخلش مستتر است اگر منتج به نتیجه شود که در آن صورت جامعه بهره بردار شاکر آن خدمت است ما برای قدردانی از یکدیگر نیامده ایم بلکه آمده ایم تا در جلسه مشکلی از جوامع کشاورزی را حل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان نمود: تمام بخشهای کشاورزی در راستای توسعه پایدار است و ما باید موقعیت شناس باشیم  و بدانیم که تحقیقات ما به کدام سمت و سو می رود و نباید تنها به گذشته افتخار کرد چون در آن صورت مشکلی حل نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به تغییر اقلیم گفت: طبیعت خواه ناخواه تاثیر خود را می گذارد و این ما هستیم که باید خود را با طبیعت تطبیق دهیم  و به تمام چیزهایی که باعث تغییر در طبیعت می شود  و به عنوان مشکل وجود دارد دقیق نگاه کرد و برای برطرف نمودن آن مشکل از تحقیقات کمک خواست در این صورت است که فلسفه وجودی شورای تحقیقات نمود پیدا می کند و برای هر واحد اجرایی مرتبط تحقیق تقاضا محور اتفاق می افتد و این بخش اجرا است که باید اعلام نیاز نماید و اعلام نیازها در این جلسه چکش کاری شود و سپس به مرحله تحقیق برسد.

 فتحی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که هیچکس نباید جزیره ای عمل کند و اطلاعات و داده های ما باید خروجی مشخصی داشته باشد گفت: با توجه به شرایط اقلیمی نامساعدی که در استان بوجود آمده باید ما خود را از مجموعه جدا ندانیم همه یک مجموعه هستیم که برای کشاورزی استان تلاش می کنیم و توان ما خیلی اولی تر از مراکز دانشگاهی است.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز در خصوص نرم افزار تناسب اراضی و در مورد لزوم تولید نرم افزار تناسب اراضی گفت: از آنجاییکه جمع آوری و پردازش داده ها و اطلاعات مربوط به خصوصیات خاک و اراضی، اقلیم و گیاهان در طرح ملی تعیین تناسب اراضی برای گیاهان زراعی و باغی بسیار پرحجم و وقت گیر بود لذا با هدف تسریع در انجام دقیق تجزیه و تحلیلها و ارائه  بهتر نتایج  نسبت به طراحی نرم افزار ملی تناسب اراضی در موسسه تحقیقات خاک و آب اقدام می‌کند.

 فرج نیا افزود: طراحی و تولید نرم افزار تناسب اراضی به گونه ای که بتوان از آن در سطح ملی استفاده نمود برای نخستین بار در موسسه تحقیقات خاک و آب انجام می شود. نرم افزار تناسب اراضی  بصورت تحت ویندوز قابلیت ایجاد، ویرایش و حذف اطلاعات با توجه به دسترسیهای ایجاد شده برای کاربران در بخشهای  مختلف خصوصیات خاک و اراضی، اقلیم و محصول  را خواهد داشت و قادر به تحلیل اطلاعات بااستفاده داده­های مشخص شده در هر قسمت است.

گفتنی است جلیل دژم پور رئیس بخش تحقیقات نهال بذر مرکز نیز در این جلسه به معرفی معرفی ایستگاه تحقیقات باغبانی سهند، و دستاورد های تحقیقاتی بخش باغبانی پرداخت و جایگاه ایران در تولید محصولات میوه و سبزی، محصولات باغبانی را به طور کامل تشریح کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید