Iranian Agriculture News Agency

وجود خاک سالم و غنی، مستلزم رونق تولید و توسعه اقتصادی هر کشوری است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: وجود خاک سالم و غنی، مستلزم رونق تولید و توسعه اقتصادی هر کشوری است.

وجود خاک سالم و غنی، مستلزم رونق تولید و توسعه اقتصادی هر کشوری است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که در محل آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تولید در بستر خاک اتفاق می افتد؛ خاک بستر نگهدارنده منابع آبی است و بدون وجود خاک سالم و غنی، منابع آبی معنا و مفهومی ندارد.  

وی با اشاره به این که خاک بستر تامین کننده امنیت غذایی است، ادامه داد: مواد غذایی جمعیت رو به رشد انسانی از خاک تهیه می شود و نباید مورد کم لطفی و بی توجهی قرار گیرد.

مهندس فتحی با یادآوری این موضوع که کل اراضی قابل کشت جهان بالغ بر 4 میلیارد هکتار می باشد، گفت: از این میزان 1.5 میلیارد هکتار قابلیت کشت و زرع دارند، در کشور ما نیز 18.5 میلیون هکتار اراضی زیرکشت برآورد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: مساحت استان آذربایجان شرقی حدود 4.5 میلیون هکتار است، از این میزان یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی را شامل می شود.

وی تصریح کرد: 30 درصد مجموع خاکهای دنیا را خاکهای کلاس A تشکیل می دهند که بدون محدویت می باشند، سایر خاک ها یا چند محدودیت را با هم دارند و یا حداقل جزو خاک های شور هستند که عملاً کشاورزی در این نوع از خاکها به کمترین میزان کاشت، داشت و برداشت تنزل پیدا می کند.

مهندس فتحی با خاطرنشان ساختن این موضوع که 40 درصد اراضی زراعی استان در اطراف حوضه دریاچه ارومیه قرار دارند، تاکید کرد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از 3 حوضه آبریز استان آذربایجان شرقی بشمار می آید، متاسفانه در سالهای گذشته این زمین ها در اثر بی ملاحظه گی و سهل انگاری دست اندرکاران این بخش به زمین های شور و کم حاصلخیز تبدیل شده اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان عنوان نمود: با توجه به شرایط فوق سرانه زمین کشاورزی برای هر نفر در سطح کشور در حدود 2000 مترمربع می باشد و باید از این میزان هم مایحتاج غذایی جامعه، هم برخی پوشاک و البسه و در بعضی موارد مسکن جمعیت رو به رشد کشور نیز تامین و تهیه شود.

وی افزود: با لحاظ موارد فوق الذکر بایستی در حفظ و حراست از منابع خاکی موجود، حساسیت لازم در متخصصین و کارشناسان این حوزه بیش از پیش باشد.

مهندس فتحی تاکید کرد: باید با رعایت اصول علمی در مصرف کودها و سموم شیمیایی دقت لازم را داشته باشیم تا از آلوده شدن و از بین رفتن خاک های کشاورزی جلوگیری بعمل آوریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طی مطالعه ای که از سال 1334 تا 1381 انجام شده است، 200 هزار هکتار از اراضی زراعی در سطح کشور به جهت افزایش شهرنشینی و افزایش جمعیت انسانی و به تبع آن نیازمندی به مسکن، به ساخت و ساز اماکن مسکونی اختصاص یافته است.

 مهندس فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با خاطرنشان ساختن این موضوع که بخش کشاورزی کمترین مصرف کود و سم را دارد و نیاز کودی استان برای حاصلخیزی خاک کم است، اضافه کرد: مصرف کودها و سموم شیمیایی در برخی از مناطق استان به صورت نامتعارف و غیر اصولی است و این امر موجب می شود که متوسط عملکرد در واحد سطح در بعضی از زمین های کشاورزی بهینه و در برخی دیگر کمتر و نامتعارف باشد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون حفظ اراضی زراعی و باغی در استان، گفت: متولیان این امر باید بدون هیچ تعارف و ملاحظه ای و فقط برای جلب رضای پروردگار متعال در راستای اجرای بهینه این قانون، ساماندهی شهرکهای کشاورزی و صنعتی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به کارشناسان و عوامل نظارتی قانون حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی توصیه کرد: در تهیه گزارش از وضعیت زمین های کشاورزی دقت لازم را داشته باشند تا زمین های درجه 2 و 1 بدرستی تشخیص و به اعضای کمیسیون اعلام شود تا از نابود شدن زمین های حاصلخیز جلوگیری بعمل آید.

مهندس فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با خاطرنشان ساختن این موضوع که از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین های کشاورزی استان، 800 هزار هکتار بصورت دیم زیرکشت می روند، اظهار نمود: این میزان نیز در صورت بارندگی مناسب و بموقع محصول خواهند داد.

وی ادامه داد: از اراضی آبی نیز که در حدود 400 هزار هکتار است، تقریباً 290 هزار هکتار آبی مطلق می باشند، باید و باید برای حفظ این مقدار از اراضی آبی همت مضاعف و تلاش زیاد به کار بندیم تا صرفاً برای تولید محصولات کشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در پایان سخنان خود گفت: استفاده بهینه از کودها و سموم شیمیایی در اراضی زراعی، احداث و ایجاد زیرساخت های لازم برای آبیاری زمین های کشاورزی در راستای عملکرد بیشتر در واحد سطح و جلوگیری از تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی زراعی از سیاست های اصلی سازمان جهادکشاورزی استان در راستای حفاظت از منابع خاکی حاصلخیز و کشاورزی می باشد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید