Iranian Agriculture News Agency

انجام عملیات داشت در پایگاه نوآوری جهش تولید شهرستان ویژه مراغه

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه از انجام عملیات داشت در پایگاه نوآوری جهش تولید شهرستان ویژه مراغه در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ خبر داد.

انجام عملیات داشت در پایگاه نوآوری جهش تولید شهرستان ویژه مراغه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، هادی خرسندی با تاکید بر اینکه انجام به موقع عملیات داشت جزو مهم‌ترین اقدامات برای تضمین دستیابی به هدف پایگاه نوآوری که معرفی ارقام جدید و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و اصلاح الگوی کشت است، افزود: کاشت پایگاه نوآوری شهرستان مراغه در سطح ۶ هکتار در طی فصول کاشت پاییزه و بهاره تکمیل شده است.

وی بیان کرد: در مزارع این پایگاه عملیات سم‌پاشی با نظارت کارشناسان مدیریت و محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در زمان مناسب برای مبارزه با علف‌های هرز غالب انجام شده و به‌منظور کنترل موثر آفت سن و سایر آفات محصولات کشت شده، عملیات پایش در حال انجام است.

خرسندی توضیح داد: در پایگاه نوآوری ۲۵ رقم و لاین جدید گندم نان، ۱۱ رقم و لاین جدید جو کاشت شده و اثرات مقادیر متفاوت کودهای نیتروژن و فسفات و اثر بذرمال ها و تراکم متفاوت کشت بر روی گندم و جو در قالب پروژه‌های ترویجی بررسی می‌شوند و همچنین این پایگاه با کاشت ۹ رقم و لاین جدید نخود پاییزه و نخود بهاره، ۲ رقم عدس، کاشت ۲ رقم گلرنگ پاییزه و ۳ رقم بهاره، کاشت سه رقم نخود علوفه‌ای، سه رقم ماشک پاییزه و کاشت پاییزه کاملینا تکمیل شده است و کشاورزان عزیز می‌توانند تفاوت‌های بین ارقام و روش‌های جدید و سنتی را به طور عینی مقایسه کنند.

وی از زارعین شهرستان مراغه درخواست کرد تا نسبت به پایش مستمر مزارع خود در خصوص آفات و امراض اهتمام لازم را داشته باشند و از راهنمایی‌های  کارشناسان مدیریت برای کنترل عوامل خسارت‌زا استفاده کنند.

 

خبرنگار: مهسا رمضانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید